Thursday, December 30, 2010

Ini Tentang Diri Aku Je

Assalamualaikum....

Sedar tak sedar rupa-rupanya dah postage yang ke 53...
Rajin jugak aku mengepos... (kali nie nak gune ganti diri aku pulak)
Saya rase saya rajin mengepos sebab saya rasa inilah diari saya. Tak kisah orang nak baca ke ape tapi kat sinilah saya nak luahkan apa yang saya rasa. Orang kutuk? Terpulanglahj, mulut manusia mane boleh ditutupkan?

Sekarang alhamdulillah dah ada di rumah... Bersyukur sangat sebab dapat balek awal...
kalau ikut perancangannya, nak balik esok, sebaik sahaja selesai exam bi esok. Tapi sebab Malaysia menang lawan bola kat Endon semalam, PM p0n dah isytiharkan cuti, ape lagi.... Dalam tengah2 fokus blaja mirath dapat lak mesej test esok batal. Wah terus hilang fokus mirath... Hehehe... Mintak maap Ustaz Muhidin... So plannye nak balik rini, pas klas QFQ. Malangnye, klas QFQ plak diumumkan batal elok kol 12.55 tengah hari... kalau diumumkan awal siket, mungkin dah boleh balik awal sikit tapi takpe... Ade hikmah yang Allah bagi... Syafakillah jga buat Ustazah Maziah...

Kita merancang dan Allah lah sebaik-baik perancang... Merancang cabut balik ke rumah esok tapi Allah dah rancangkan kita g baik balek time sekarang... Betul...Kan perancangan Allah lagi baik....

Tadi, aku cuba untuk berbincang dengan mama dengan perlahan-lahan.... Mengenai beberapa persiapan yang aku tidak mahu lakukan ketika hari bahagia tiba satu hari nanti. Jangan ditanya sama ada aku nie dah berpunye ke belum, memang kompom aku takkan tipu yang aku adalah single, tapi bukan nak promote diri ok!! Alhamdulillah... Nasib baiklah mama boleh faham yang aku TAK NAK MEKAP TEBAL-TEBAL, NO BLUSHER OR ANY COLUR KAT MUKE, mama on aje... Seadanya boleh lah.... Mama pun ada cakap, MAMA DULU TAK DE PUN BAJU KAWEN LABUH-LABUH, BIASE2 AJE.... Pastu cakap pasal sambung bulu mata, alhamdulillah mama aku nie bukan jenis perempuan up-to-date dengan fesyen2. Walaupun mama biasa2 je, tapi mama boleh terima ape yang aku tak nak. Last2 aku cakap kat mama, "Kakak nak pakai jubah je lah time kawen nanti boleh tak?" mama pun tergelak. "Pakai je lah kak... Bukannye dosa.... Tapi sekarang dok sebok-sebok pk baju ape, make-up camne, CALONNYE DAH ADA KE?"  Hai lah mamaku sayang, kakak nie tengah2 takde feel lagi nak dok pk sape calon2 nie segala. Penat dan malas rasanye nak pk2 sal nie...

Pastu tadi borak-borak ngan mama, sal arwah Abang Hafiz yang dah meninggal 2 tahun lepas... Seingat aku, abang Apis nie baek lah budaknya, tua dari aku setahun. Aku dapat tau yang dia meninggal pun BARU SEMALAM daripada adik dia, Hariz... Time tu tak tau nak gambarkan perasaan tu camne... And aku rase sedih yang terbawak-bawak sampai ke hari nie....

Kalau ikut ape yang mama cerita, Abang Apis penah back up aku, siap report kat mama lagi tu, yang kat sekolah tadi ade oarng buli aku. And mama siap pesan kat arwah Abang Apis suruh tengok2 kn aku supaye tak jadi mangsa buli. Hahaha!! Macam aku adik dia pulak... Yelah, adik-beradik arwah ada 5 orang (time tue lah, skang tak tau) and setakat yang aku tau, sume lelaki n setakat yang aku kenal, sume muke lbeh kurang je... Ya Allah...rindu dekat arwah Abang Apis... Walaupun tak ada apa-apa kaitan dengan dia, aku pun tak tau kenapalah yang aku feeling sangat sedih2 nie... Aku pun nak kta rapat tue takde lah... Time arwah junior skolah mngah aku pun, aku tak sedih cenggini... Mungkin arwah nie aku dah lama tak jumpe, sebab tu aku rase kot... Elok nak tanya kaba berita kat adik dia, tau2 dah meninggal... Semoga Allah merahmatimu abang Hafiz... Kite rindu kat abang Apis...

Erm...saya baru teringat satu hadith ni... Rasulullah pernah bersabda tapi saya tak berapa ingat matannya tapi main point nye camnie lah, kalau kamu diberi dua undangan, iaitu satu undangan menghadiri perkahwinan dan satu lagi undangan menguruskan jenazah, hendaklah kamu mendahulukan undangan menguruskan jenazah. Ini kerana, jika kamu menghadiri undangan perkahwinan, ia akan mendekatkan kamu dengan kelazatan dunia dan menjauhkan kamu dari renungan kematian. Ada satu lagi jugak, tak ingat pepatah or sabda, 

Sesungguhnya dengan mengingati mati itu hati kamu hidup
Orang yang paling bijak ialah orang yang sentiasa mengingati mati

Mati....mati....mati...

Rasanya kalau sesiapa pun cakap sal mati, sume rase nak taubat daripada apa yang dia tau buat... Aku pun tak terkecuali gak ase camtu..... Rase takut, rase dah cukup ke amalan.... Rase nak mintak ditambah waktu untuk bertaubat.... Taubat? Manusia selalu lalai kan? Bile dah sampai masa2 tertentu, BARU PK NAK TAUBAT... Allahu akbar... Aku nie lagilah teruknya.... Bila nak sentiasa bertaubat, sentiasa ingat Allah ada sentiasa tengok kita, malaikat Izrail takkan lalai walau sesaat drai tugasannya untuk tarik nyawa yang ALLAH KASIK PINJAM KAT KTA...
Ya Allah...betapa rupa-rupanya kita nie tak de pape kan?
Selama nie kita hidup pun PINJAM NYAWA ALLAH....
PINJAM....
Even kita nie toke bola sepak sekali pun (sebab skang ngah hot isu bola sepak kan...), duit berkepuk-kepuk sekali banyak dalam bank camne pon, takkan kekal jadi milik kita bila NYAWA YANG ALLAH KASI PINJAM DITARIK BALIK......
Bile kite dah mati, orang yang masih panjang nyawanya yang dipinjamkan Allah akan mewarisi harta peninggalan kita melalui sistem faraidh (nie msuk bab mirath pulak...)
kesimpulannya, kita takde pape pun melainkan segalanya hanyalah pinjaman sementara dari Allah... Make sure pelaburan nyawa yang Allah laburkan pada kita boleh bagi profit berganda-ganda yakni kumpulkan sebanyak mungkin pahala sebagai back-up kita di padang mahsyar...
Wallahu'alam...

So, sama2 lah kite renungkan....


No comments:

Post a Comment