Saturday, December 25, 2010

Sahabat Itu Meneguhkan Azamku

Pernah aku melahirkan kebimbanganku kepada seorang kawan mengenai beberapa dugaan yang harus aku tempuhi andai tekadku, andai cita-citaku ialah menyambung pelajaran di negara orang. Di sini, aku ingin merakamkan perbualan antara aku dan dia. Aku memerlukan teman untuk kumohon sandaran kekuatan selain berdoa dari Yang Esa. Selepas aku dipujuk oleh Yang Esa, aku turut menerima pujukan lembut dari seorang sahabat. Sahabat yang aku sendiri tidaklah begitu rapat di alam persekolahan namun kini, aku banyak belajar erti ketabahan, ketekunan dan kegigihan daripadanya.

Siti Nur Asyrafiah December 22 at 6:01pm

salam dila....
dila...soe kacau ko...
dila, tadi aku isi name nak DENGAR TAKLIMAT
nak further ke Jordan...
memang impian aku nak smbung ke sana dila...
tadi hujan, so ak pon take time lah utk muhasabah kejap
tadi kan dila, ak terfikir balik, sanggup ke aku belajar ke luar negara...
pastu makcik aku dlu smpai xsempat tgok arwah nenek ak sbb dy kat oversea...
mmg lah mati tu kat mane2 pon boleh tapi ak kdg2 rase macam xbetul jugak
biase lah rindu kat family kan...
tapi, inilah impian ak...
nak sambung ke Jordan...
pastu terfikir pulak tetibe tahun nie budak2 Law tak digalakkan sgt
tapi tahun nie lah budak law ramai gile nak pegi
aku tengok nama2 dorg, ak pk ramai!!
mampu ke ak nie dapat sambung ke sana...
tapi ke sanalah harapan aku nak sambung belajar...
tadi ak ase cm xmampu nk pegi ke ngra len utk blaja
tp bila ak pk2, kalau ini rzki ak, ak akn berusaha...
skrg dy bkak 45 org j utk taklimat tu...
doakan ak dimurhkn rzki, dpt smbg k sne, dpt tajaan zakat...
soe dyll ak tlis panjang2
;p


Dila Umar December 24 at 12:06am

waalaikumussalam wbt..

ak doakn ko dpt kejayaan dunia & akhirat. byase la tu berbelah bagi an. time ni la solat istikharah, mntk petunjuk kt Allah..
"... boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal ia baik bagimu, & boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui." [2:216]

pastu klu kt bace hadis 4 drpd hadis 40, kt tau kn rezeki, ajal, amalan n nasib kt da ditetapkn Allah kn. so kt sbgai manusia ni hny perlu usaha, doa, tawakal n reda dgn sume yg da dtetapkn tu.. :)

pastu ak rse sbgai seorang anak, bkn time dorng meninggal tu yg pnting. bknlah mksudnye x pnting lngsung, tp plg pnting time dorang still hidup ni. klu cm ak jauh ni pn, bole kate hmpir stiap hari skype n ym dgn dorng. skarang ade internet.. bkn mcm dlu.. tinggal nk ke xnk je lg. n klu kt mlysia pn, klu mmg da dtkdirkn x dpt jmp pn x jmp gk kn..

so, as a conclusion, usaha n bertawakallah. betulkan niat. cari matlamat hidup kt. ape die? utk beribadah n jd khalifah kn. (Az-zariyat:56),(Al-Baqarah:30) tp cmne nk capai mtlamat tu? itu yg kte kne cari.. all the best!! may Allah bless u always n forever..


Siti Nur Asyrafiah December 24 at 3:19pm

dila...tanx a lot dila....
ko byk bg smgt kat ak...
ak akn cube sedaya upaya usaha yang terbaik dan dapatkan yang terbaik....
time kasih byak2 dila sebab ingatkan ak dgn ayat-ayat Dia...
bersyukur sangat ada kawan yang sudi ingatkan....
May Allah bless u my friend...
=)

Sungguh, aku sangat terharu dengan kekuatan yang diberikan olehnya. Bukanlah bermakna aku tidak menghargai teman-teman yang lain, namun dia bagiku antara rakan yang patut diteladani. Moga Allah terus melimpahkan rahmat kepadanya...
Amiin....

No comments:

Post a Comment