Monday, July 11, 2011

La Tahzan

Salam semua~!!!

Hey, saye tengok je susunan buku dalam almari saya nie. Tak banyak, adalah dalam dua rak buku. Baris depan buku novel, baris belakang buku ilmiah. Hehehe Tak baek btul sebab susun buku2 ilmiah kat belakang. Bukan ape, sebab buku2 yang ilmiah dy punye ketinggian lebih siket dari novel. Kan senang, tengok tajuk dan capai. Saya keluarkan 3 buku dari susunan buku-buku saya, novel 'Rindu Andalusia' by Radwa Ashour, 'Riba dan Isu Kewangan Semasa' by Ust Zaharuddin dan juga 'La Tahzan' by Dr Aidh. Mule-mule saya capai buku tentang riba', baca, selak dan selak, semacam berat membacanya. Bukan mengantuk maksudnya tapi sebab banyak menggunakan istilah-islatilah fiqh. Saya dah lah kekurangan ilmu, kene banyak tanye jugak lecturer saya nie tentang isilah-istilah yang saya tak berapa pas. Baru saya rasa, begitu sikitnya ilmu yang saya miliki... Then, saya tutup! Hehehe Saje saya beralih untuk cari bahan pembacaan yang ringan...tapi mampu mendidik jiwa. Lalu, saya tumpukan pada pembacaan saya pada buku 'La Tahzan'.

Saya memang lambat ye membaca buku nie tapi sangatlah laju kalau beli buku. Tak payah suruh, sebab saya memang suke borong buku dari borong baju. Tu memang kegilaan saya dari kecik. Tapi...dah besau2 nie, sesekali dapat borong baju, syok jugak.... Hehehe... Ok, sudah merapek!

Buku 'La Tahzan' nie tebal. Saya tengok sendiri, tarik saya beli buku nie ialah pada 4 Disember 2009, hari nie??? 11 Julai 2011! Lambatnye saya membaca dari memilikinya... Sebenarnya, buku ni bukan saya tak pernah baca langsung. Dah bace dah tapi tak pernah habis. Ada jugak saya tanda, sampai mane yang saya tanda tapi tadi saya buang tanda buku tu, saya mulakan membaca dari muka surat 1. Nak baca betul-betul dan hayati. Memang saya tak habis bace lagi. Nanti kalo saya dah habis bace buku nie, saya nak komen btul2  buku nie. Sebab saya baru baca 4 sebab daripada 281 sebab jangan bersedih. Baru 4... Baru nak bertatih baca buku yang tebal ni... Semoga saya kuat untuk terukan pembacaan saya hingga ke muka surat terakhir dan saya dapat menghayati segala apa yang dibasihatkan kepada saya.

Sesungguhnya, saya jatuh hati pada buku nie. Saya merasa sangat gembira, walaupun sekarang saya suri rumah sepenuh masa (sebab dah berhenti keje and nak dok umah rileks2), saya ada buku yang temankan saya, Sekarang tergantung pada saya nak habiskan bacaan saya, atau pilih buku-buku yang tak berilmiah (sebab saya ada jugak koleksi novel2..hehehe...) Semua terletak atas saya.

Saya paling suka nak kongsi, perkara yang paling bermakna sepanjang 9 muka surat yang saya baru baca dari buku ini... Mungkin yang selama nie saya terlepas pandang. Bila saya fikir dalam-dalam, buku nie kata, kenapa nak sedih untuk SATU perkara yang kecil, yang kite PERBESARKAN dan kita LUPA bahawa ALLAH dah bagi BANYAK NIKMAT untuk kita syukuri dan hargai... Nikmat keluarga, nikmat makan, nikmat setiap anggota badan, nikmat bergerak, bernafas dan banyak sangat nikmat yang tak terhitung... Allahu akbar... Jadi...

"Maka nikmat Tuhan kalian yang manakah yang layak engkau dustakan?" (Ar-Rahman: 13)

Sebut pasal surah ar-Rahman, saya suke mendengar alunan bacaan daripada Syeikh Misyari Rasyid. Sangat bernada dan menusuk ke hati nada bacaannya. Semoga saya menghayati maksud kalamullah itu, bukan lalai dengan lunaknya alunan beliau. Semoga Allah sentiasa memperingatkan bakal suami saya supaya jangan pernah lepas daripada menyibukkan diri dengan menatap barisan-barisan kalamullah, andai dia punya senggang barang sesaat. Moga Allah sentiasa melindunginya, walau dia masih menjadi rahsia Allah, namun DIA lah yang berhak menjaga 'dia' yang tidak kuketahui gerangannya...

Nie gamba hiasan semate-mate ye ihsan Encik Google.


Eh, ter'out of topic' pulak! Ok, sebenarnya bukan surah ar-Rahman je yang menekankan nikmat yang DIA bagi pada manusia itu berganda-ganda, contoh ayat lain yang dapat saya kongsikan:

"...sekiranya kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat meghitungnya..." (Ibrahim: 34)

"...Dia telah memberikan nikmat-nikmat-Nya secara sempurna kepada kalian, baikm zahir mahupun batin..." (Luqman : 20)

Dan baaaaaaanyak lagi.

Ya Allah, lembutkan hatiku untuk menghayati dan mengamalkan kandungan kitab-Mu ini... 

Insya Allah nanti saya dah habis baca buku 'La Tahzan' saya akan tulis dengan penghuraian dan pemahaman saya, mengapa perlu jangan bersedih... ^_~
Wassalam...

4 comments: