Saturday, July 16, 2011

Bukan TAKDE Rezeki Tapi BELUM Rezeki Lagi...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Apa yang nak saya coret ye kali nie? Erm... Mula-mula saya nak ucapkan TAHNIAH buat kawan-kawan  yang berjaya dapat tawaran ke IPTA. Congrate korang! Seyes bangga ngan korang. Untuk yang tak dapat tawaran, kita masih ada jalan untuk rayuan, walaupun harapannya tipis... Kite masih ada jalan untuk berusaha. Usahalah mohon lagi dan doa dan tawakal. Kalau dah usaha sebaik mungkin, takde rezeki jugak, BUKAN TAKDE REZEKI tau! Tapi, BELUM SAMPAI REZEKI lagi...

Saya adalah salah satu daripada ntah berapa juta yang memohon yang tak berjaya untuk ke IPTA panggilan pertama. Geng saya, 6 orang, saya sorang yang kurang bernasib baik sebab tak ditawarkan ke mana-mana U yang saya pilih. Yang len geng saya sume ke UniSZA. Alhamdulillah... Saya tumpang bangga dan gembira dengan mereka. Saya memang tak mohon langsung ke sane mase permohonan dulu tue. Saya sedih? Takde perasaan mase diberitahu saya tak berjaya dapat, cuma saya terus klik pada rayuan, terus saya blank. Nak mohon course ape ye? Kawan-kawan ramai yang mohon Syariah, ada jugak yang dapat Syariah Law kat UIA, tue memang terbaek. Congrate pada Syida!

Lepas dah buat pilihan course (dy kasik pilih 2 U je), saya ke depan. Tengok mama dah menangis. Saya? Saya menangis sebab saya tengok mama menagis. Wallahi, saya tak kuat untuk tengok mama menangis. Saya  sejujurnya, langsung tak menangis sebab tak dapat ke IPTA, sebab saya dah set awal-awal, Allah dah tetapkan benda nie, nangis takkan ubah apa-apa kan? Tapi...bile nampak mama menangis...saya terasa macam...saya tak mampu jadi anak yang membanggakan mama. Sampai hari nie, mama asyik menangis. Saya? Saya tak menangis dah depan mama! Saya cakap kat mama, "Kite tak yah nak nangis2. Kalau nangis air mata darah pun, bukannye orang kementerian nampak, terus select nama kita masuk ke U.." Mama diam. Saya cakap lagi kat mama, "Alah ma... Kite usaha je... Rayuan nie buat je.. Ada rezki ada, takde rezki, kita cuba len kali..." Mama tetap diam... Aduh, macam mama punye permohonan pulak yang ditolak! Hahaha

Saya tau, mama sedih sebab saya tak dapat ke IPTA. Tapi...saya nak buat macam mana? Saya tak ada apa-apa kuasa untuk melayakkan diri saya ke IPTA. Mungkin, panggilan pertama bukan rezeki saya. Mungkin rayuan nie baru rezeki saya ke? Siapa tau? Kalau takde rezeki saya untuk rayuan nie, Allah dah atur yang lebih baik untuk saya. memang pahit untuk terima sebuah kenyataan tapi YAKINLAH Allah itu mendengar setiap permintaan hamba-Nya dan hanya DIA yang tahu apa yang terbaik buat kita, kan? Lagipun, bukan saya sorang, ramai lagi kawan-kawan lain, yang pointer lagi tinggi dari saya pun tak dapat, tapi dorang dah sambung kat KUIS. Alhamdulillah...mungkin itu rezeki yang terbaik yang Allah berikan untuk mereka.

Mama pesan, mungkin tak ramai yang tolak. Saya pulak yang diam. Yelah...ada betulnya jugak cakap mama. Jadi, saya tetap akan buat macam-macam plan lain, ANDAI KATA belum sampai rezeki saya untuk diterima rayuan ke IPTA nie... Kadang-kadang, sampai buntu...

Sekarang, saya hanya boleh USAHA sehabis baik untuk rayuan, BERDOA dan TAWAKAL. Mungkin Allah nak ingatkan saya, perlu lebih banyak DOA sebagai tanda saya PERLU & WAJIB bergantung SEPENUHNYA pada Allah.. Betul, saya manusia yang banyak leka dan lalai dari berdoa, bergantung harap, menghambakan diri sepenuhnya pada Allah, gara-gara zalim pada diri sendiri, bergantung harap kepada manusia, bukan pada Allah... Terima kasih atas tarbiyah-Mu ya Rabb... Aku tahu, ujian-Mu bukan sebagai tanda KAU bencikan aku, tapi sebagai rahmat betapa KAU sayangkan aku... Betapa KAU tak mahu aku terus hanyut dan lalai, jadi KAU berikan musibah supaya aku beringat. Insya Allah, mudah-mudahan menjadi pengajaran terbaik untukku sepanjang kehidupan ini. Wassalam...

Al-faqir ila rabbi...

2 comments:

  1. salam..... xpela, rezki tu xde ag. Allah nak bg yg terbaik la lpas ni insya Allah..... psl mak tu ko jgn rsau sgt. besela.... mak kte akn terase lbih.... yg pntg ko da wat yg terbaik utk dri ko....

    ReplyDelete
  2. maceh ijat...
    td ak da anta da dokumen2 utk rayuan
    ak ase usaha ak sikit sgt...
    just stkt tue j lah...
    xde gune kabel k org dlam ke
    kabel aku hnyalah ALLAH...
    =)
    doakan ye jat... mudh2n de rzki
    tanx for ur concern dear
    love u.. ^__^

    ReplyDelete