Sunday, July 3, 2011

Hantaran Mahal-Mahal???

Bismillahirrahmanirrahim...

Hey tibe2 saya bukak cerite pasal hantaran! Elok pulak bulan-bulan Syaaban nie saya dok syok cite pasal hantaran. Bukan syok, apetah lagi teruja! Jauh sekali perasaan tu. Sekarang yang saya pk betul2 saya pk, bilekah result UPU keluar, sungguh mencuakkan! =,=" Apa-apa pun, saya tahu DIA pasti akan memberikan yang terbaik buat saya, kerana HANYA DIA yang mengetahui pasang surut kehidupan saya...

Ok, sekarang saya dah retire dari kerje kat sekolah... Erm...esok Isnin.. I'll miss u so much my students... Kalau xsebab ada desakan-desakan yang mendesak, saya takkan berhenti... Takpe... Ada hikmah yang sangat banyak  lepas saya berhenti awal. Allah tahu tahap kemampuan saya, sebab tu Allah mengilhamkan pada saya untuk berhenti awal, walaupun mengikut perancangan saya, nak berhenti awal Ogos nanti... Sesungguhnya, DIA Maha Agung... Terima kasih Ya Allah... ^_^

Berbalik pade tajuk nie. Erm, saya tak ingat, ade haritu saya tengok tajuk Semanis Kurma tv9, dy nak cite pasal adat orang melayu sekarang, buat majlis bertunang mengalahkan upacara kenduri kahwin! Nie memang realiti zaman sekarang. Teringat Ustazah Saliah cakap, "manusia sekarang nie Asyrafiah...nak tau sebab ape majlisnye bermegah-megah? Sebab A nak lawan dengan minah B, nak tunjuk lagi kaye dari minah C, nak nampak lagi grand dari majlis Mak Cik D... manusia macam nie memang takkan pernah rasa ckup dengan apa yang ada, akibatnya berlakulah pembaziran...." Hurm...betul... Memang saya akui inilah realiti dunia zaman sekarang... 

Ok, ni contoh gambar hantaran tah sape tah saye amek dr Google..

Erm...selalunye, kalo adat Melayu nie kan, setahu sayelah... Parents akan mintak serba satu, serba duduk, serba berdiri. Seyes, saya xpaham langsung ape ke mendenye serba-serba nie. Ade tak pernah korang dengar, serba Islam ke serba haji ke serba umrah ke... Haaaa kan ke sedap siket mendengo nye... kalau serba islam, nah! Hamek lah, kasik sejadah, telekung, Quran, tafsir, buku-buku panduan kehidupan alam rumahtangga, set matuhrat, set yasiin, tudung, baju kurung, stokin, stongan... Haaaa kalo lah ade ibu bapa yang mintak macam nie... Alangkah barakahnya.... Kot nye ade mak ayah yang mintak set Haji, haaa lagi syok. Tak yah lah yang lelaki dok susah2 nak carik handbag Gucci ke Dolce & Gabbana ke perfume Paris Hilton ke handphone Blackberry dua ketul ke... Letak je tiket g Haji untuk dua family gerenti senyap! Kalau lelaki tu mampu lah... Jangan pakse pihak lelaki... Dorang pun ada macam2 tanggungjawab.. Macam2 lah orang zaman sekarang nie... =,=" Hantaran pun nak dok kalut. Pastu paling menyampah, kalo hantaran awak tu harga 10 juta sekali pun, xyah lah nk wat kipas2 bagai tayang kat orang kat hantaran... Simpan dalam Tabung Haji lagi bagus, leh pegi trus kan? ^_^

Kalau saye... Secara jujurnye, saye...bukannye seorang wanita yang mencintai make-up, bedak asas pon tak, gincu tak reti pakai sebab ase bibir cam tebal je...(kikiki), seorang pempuan yang pakai spect, xreti gak gune contact lense sebab takut kang dy masuk dalam bijik mate naye je! Hatoiii... Pencinta blusher tegar?? Owhno! That is totally no me! Saya bukanlah anti-make-up, cuma bagi saya, simple je lah... Yang kenal saye, dia tau lah dress-up saye camne (walaupun saya taklah baik...) Erk sori. Entri nie bukanlah untuk promote diri!

Berbalek pada tajuk asal, saya nak tulis buat Zauj Mustaqbal. Nanti, kalo da sampai mase kite, harap2 Zauj Mustaqbal takyah lah dok pening2 pk, kat mane pulak nak carik perfume Paris Hilton (walaupun saya memang suke gile perfume nie sejak terbau baunye dari kawan mase kat Syria), takyah lah nak belikan handbag kulit buaya ke kulit cicak ke... Tak payah jugak pening2 nak pegi beli baju mahal2, kain sutera bagai, sebab saya tak pernah pakai sutera, biarlah kite same2 merase pakai sutera mase lepak2 kat Syurga same2 nanti ye? ^_^ Kasut tumit tinggi yang tingginye dekat 5 inchi, kang saye yang nampak lagi tinggi dari Zauj Mustaqbal tak syok lah camtu... Kang terkehel kaki saye mase jalan2, haaa payah pulak nak kene book tukang urut betulkan urat-urat yang tersalah sebab dah terpeleot da kaki..

Bile sampai mase kite nanti, saye xnak mende2 macam nie... Kalau nak kasik baju, belikan saye jubah, selalu saye tempah kat kawan saye tige ploh ringgit je, cantik je pon. Takyah bazir2 baju je dekan beratus2... Hehehe. Takyah lah set-set make-up sume2 tue... Saya hanya perlukan buku-buku yang berkaitan... Zauj Mustaqbal tau x... Saya bile pk2 balik, saye lebih suke bace novel2 by Fatimah Syarha Mohd Noordin ngan Dr. Farhan Hadi. Novel dorang sangat bagus dalam penjanaan minda. Hehe memandangkan saye dah lame xbace buku2 dy, saya baru ada 2 koleksi novel mereka dan 1 lagi buku dari Fatimah Syarha yang tajuknya, "Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul". Saye miss novel Seindah Mawar Beduri dan Nota Buat Syabab. Kalo Zauj Mustaqbal dengan bermurah hati nak completekan siri-siri nie lagi bagus. And lagi sweet kalo Zauj Mustaqbal' bole tambah 3 siri Ustza Hasrizal punye novel, Aku Terima Nikahnya, Bercinta Sampai Ke Syurga, Murabbi Cinta.. Aiyyaaa so sweet lah macam nie! Daripade Zauj Mustaqbal feneng2 pk kan pasal jename baju ke kasut untuk saye (er...pk ke??) Bagi buku, leh bace berulang2 kali. Lagi bagus dapat bagi al-Quran dan tarfsir. Berganda2 pahala Zauj Mustaqbal tiap kali saye bace. ^_^

Kalo Zauj Mustaqbal kate saye nie demand, sebenarnye xde lah demand... Huhhu.. Nie saye punye angan2 aje lah Zauj Mustaqbal! Kalo dapat kasi, saya ucap syukran jazilan kathiran wa ana uhibuuka ilal jannah! Heeee Kalo xdpt, xpe.. T saye soh lah Zauj Mustaqbal belikan jugak untuk saye! Hahahaha Just kidding ye Zauj Mustaqbal... But dalam menyuarakan barang2 hantaran nie,. nie adalah ape yang saya nak. Maksudnya, saya xberminat barang hantaran handbag and barang2 bagai... Bukan niat saya nak merendahkan kemampuan Zauj Mustaqbal, saye tau Zauj Mustaqbal mampu, tapi bukankah lebih elok untuk bersederhana dalam berbelanja dan lebih baik, menggunakan wang untuk perkara-perkara yang berfaedah? =) Itu prinsip saye. (walaupun ade masenye bile saye digoda oleh Encik Boros, saya longlai jugak..hehehee)

Hurm...ape lagi nak tulis? Tibe2 dah habis point! Buat Zauj Mustaqbal... Semoga Allah gerakkan hati Zauj Mustaqbal untuk bace my postage... Asytaq jiddan... ^_^

Dan minta maaf jugak atas bahasa yang rock and roll. Inilah saya... Maaf juga andai tersilap bicara dan terlukakan hati sesiapa yang membaca... Semoga Allah merahmatimu... 
Wassalam



2 comments: