Monday, July 25, 2011

Saya Bahagia Dengan Adik-Adik yang Kecik

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Ape kaba sume? Saye sedang menempuh alam ujian b4 Ramadhan, alhamdulillah. Moga ini dapat menghapus dosa-dosa kecil saya yang terkumpul dalam tabung kiri saya... Insya Allah...

Ok, entry kali nie, saya nak cite tentang betapa bahagianya saya ada adik-adik yang kecik dan manje dan mengade-ngade. Mase saya kat KUIS, taklah dapat nak rapat sangat. Adik-beradik saya sume ade 8 orang. Yang bongsu setahun 7 bulan, yang second bongsu, 4 tahun sekarang. Dua-dua sangat petah bercakap. Dua-dua sangat suke makan kismis, minum madu. Dua-dua sangat manja. Yang second last, name nye Muhammad Amzaril Fauzan, or we call him Ayel.


Yang last pulak, name nye Siti Nur Adawiyah Husna, or her nick name is Nuna. Kadang-kadang panggil Wiyah. Kadang-kadang Ada. Ala...yang pempuan neh banyak nick name, I je senang, kakak. Sebab sulung kan... Hehehe...




Ok, saya suke nak cite ragam-ragam mereka. Seyes, mase saya kat KUIS, sangatlah susah nak rapat ngan budak-budak nie. Yelah, balik sekali-sekala, then tibe2 nak manje2 ngan dorang, mesti dorang culture shock kan (eh, dorang pun tau culture shock ke??hehehe) Lepas je saya tamatkan Diploma saya, saya habis exam hari jumaat, hari Selasa minggu depannye saya dah terus kerja! Takde rest langsung. Kerja memanglah x24 hours but bile da kje, ade lah komitmen lain. Tapi secara perlahan-lahan, saya dekati budak2 nie, walaupun mule-mule sangat sombong! Hahaha Nuna ngan Ayel same je pangainye...

Saya suke tengok scene budak bedua neh, kadang macam boleh masuk contest pelakon kanak-kanak. Ayel nie degil extra siket lah dari Nuna. Baby boy lah kate kan.... Sanggup berebut dengan Nuna nak tdo kat ngan mama. Pastu, kalo Ayel buli Nuna, Nuna nages, haaa kualah 'Kak Ros' dorang. And mama akan marah Ayel, tapi Nuna sweet, sebab dia akan pegi pujuk Ayel, usap-usap kepala Ayel, macam Ayel tak salah. Alahai...comelnye budak-budak! Pandai betul!

Nie scene mase Nuna pujuk Ayel suh jalan jugak sebab Ayel demam mase nie, wedding Andak kat Kelantan

Dulu, saya ingat lagi (taklah dulu sangat pon...) mase Nuna baru-baru lahir, kitorang sume kene kan Ayel, "Haaa pasni dah takleh panggil Ayel baby lah...sebab Ayel dah de adek..." Dia mesti muke cam nak nangis. Saya ingat lagi, mase awal-awal Nuna lahir, kitorang panggil Ayel, Abang Yel dia diam tak nak menyahut. Last-last sekarang, Ayel yang bahasakan diri dy 'babang' kat Nuna. Ok, contoh ayat dari Ayel ye...

"Nuna, Nuna... Amek nie coklat babang.."
"Nuna...babang nak air nie..."

Alah-alah-alah..... Kalo dia, memujuk, ayat nak manis-manis je. Nak barang dari orang len kan... Tak nak Nuna nagis, kenalah mintak elok-elok... Kalo dia nak barang dia dari orang, dia rampas je dari Nuna tue. Redha dengar Nuna nagis asalkan barang dia tak rosak. Haishhh... =,="

Saya teringin sangat nak dodoikan Nuna dengan ayat-ayat Quran yang saya hafaz tapi malangnya, banyak yang saya sangkut kat tengah-tengah ayat, pusing-pusing tak jumpe ayat kua nye... Astaghfirullahal 'aziim... Teruknya saya nie... Saya suke Ayel... Dia nie semacam terang hati siket. Ingat mase tahun lepas, Qila masuk pertandingan Tilawah Quran tadika. So, kene bace surah ar-Rahman dengan maksudnya. 5 ayat tak silap saya. Dia boleh hafal sebijik gaya lagu yang Qila bace! Mungkin sebab kanak-kanak ke ape ke... Wallahu a'lam...


Nuna pun same.. Dia suke bile dengar azan, dia macam dah pandai sambung azan, walaupun bacaan tak berapa clear... Saya suke jugak pasangkan lagu Wali Band, tajuknya Ya Allah. Then, Nuna walaupun tak tau lirik, dia akan cakp Allah... Allah... Ya Allah... Sesungguhnya kanak-kanak memang suci kan... Dia mase demam pun, cakap Allah... Ya Allah... Saya? Masa saya sakit? Mungkin tak macam Nuna... Sucinya dia... Kadang-kadang kalau terjatuh pun, kan sakit, dia cakap Allah.. Saya suke cium dia kuat-kuat, suke marah dia, sakat dia, buat-buat dia nak nangis, pastu pujuk balik. Hihihi

Saya jugak bacekan dia doa nie, lepas saya dengan Tanyalah Ustaz. Doa nie dibaca untuk kanak-kanak, supaya mereka menjadi pafa faqih. Faqih is different with faqir ok! Faqih means, org yang dipilih Allah untuk mendalami ilmu agama. Bukan senang nak dipilih Allah dan bersyukurlah bila kita salah satu daripadanya. Ok, nie doanya:

اللهما فقه في الدين وعلمه التأويل
Allahumma faqqihhu fid din, wa'allimhut ta'wiil
(yang ini dibacakan untuk kanak-kanak lelaki)

اللهما فقها في الدين وعلمها التأويل
Allahumma faqqihha fid din, wa'allimhat ta'wiil
(yang ini dibacakan untuk kanak-kanak perempuan)


Bacakan pada ubun-ubun mereka, hembuskan. Mudah-mudahan kanak-kanak zaman sekarang ialah ulama'-ulama' mu'tabar mendatang insya Allah... ^__^






No comments:

Post a Comment