Friday, November 26, 2010

Aku Masih Belum Mencintai Ilmu Sepenuhnya....

Assalamualaikum...

Erm...saya berfikir sejenak selepas membaca blog seseorang... Dia sangat mencintai ilmu... Cintakan ilmu? Saya jadi pelik dengan frasa tersebut... Saya terus berfikir, cintakan ilmu tu sebenarnya macam mana? Tak cukup ke dibuktikan dengan pointer yang saya cuba dapatkan dengan bertungkus-lumus selama nie? Bukan nak menunjuk, tapi nak menghuraikan kekeliruan yang berselirat....

Saya tanya diri saya balik, so ape tujuan belajar? Ape beza nya MENCINTAI ILMU dengan PULUN UNTUK DAPAT POINTER TERBAIK? Lama saya berfikir...saya temui sikit sinar jawapan... Memang berbeza antara cintakan ilmu dan cintakan pointer... Sangat berbeza... Orang yang cintakan ilmu, dia tak pernah kesah untuk belajar di stage mana-mana pun sebab dia belajar memang semata-mata nak pungut ilmu... Tapi saya? Memanglah saya tengah belajar, dalam Diploma pulak tu... Kalau kire2 boleh lah digolongkan dalam sedikit ketinggalan daripada kepantasan kawan2 skolah saya yang lain yang majoritinya amek matrikulasi dan sekarang majoritinya tengah belajar di peringkat degree... Kalau nak kejar keghairahan penjimatan umur, saya pon sepatutnya boleh buat kalau saya nak... Sebab kalau amek matrix just stahun stgah then trus sambung degree empat tahun, pastu leh keje ke kawen ke... Tapi berbeza lah dengan saya kalau saya amek diploma, diploma 3 tahun insya Allah sambung degree (2 tahun setengah di Jordan atau 3 tahun di KUIS atau 4 tahun di IPTA)... Dan sejujurnya, saya memang berhasrat untuk sambung ke Jordan bukan sebab save umur nak cepat kawen segala, tapi nak merasa belajar di negara yang lain pulak...

Kalau saya tengok kawan2 saya, majoriti yang masuk matriks then kuar dari matriks dengan pointer masing2 dan sambung ke degree dalam bidang yang ntah pape (mksd nya, diorang pk no choice klu x amek IPTA n course yang ditawarkan sebab mane ada owang mnx keje pakai result mtrx skang nie). Itu yang saya tak sanggup... belajar dalam bidang yang tak kena dengan jiwa saya. Bukanlah saya kate yang saya nie pernah bercita-cita untuk mengambil course law ke ape ke... Lagilah langsung tak pernah terlintas... Saya mula2 amek Law kat KUIS nie pon pakai isi je... Pasrah je... Pastu lama-lama bila saya belajar, barulah saya tahu, saya memang tak sesuai dengan Sains.... Dan saya bersyukur sangat sebab saya tak masuk matrix (sebab tu bukan bdg saya.. walaupun mama pujuk saya untuk belajar kat matrix)...

Dalam blog tu, dia ada cakap, yang dia ni sebelum nie terlalu kejarkan untuk belajar ke luar negara tapi tak berjaya. Dia dah amek STAM, dia ada singgah kat IKIP untuk rebut peluang ke Mesir tapi dia tak berminat dengan kursus yang IKIP offer, dia dah ada borang untuk belajar kat Syria tapi sebab masa dah suntuk, so dia tak dapat anta borang permohonan dia... Erm...sayang... Tapi nak buat macam mana, dah bukan rezeki dia. Mungkin Allah dah janjikan yang lebih baik rezekinya di bumi kelahiran sendiri. Dia pun kata, dia tak pernah sangka yang dia akan belajar dalam course yang dia amek sekarang... (eh same lah pulak!! haha)

Bila saya teruskan baca blog dia, saya tengoklah komen2 kat situ, kawan2 dia kata, kita belajar biarlah sebab cintakan ilmu, bukan sebab nak save umur untuk belajar semua... Saya pun teringat kat cerita 3 Idiot tu, buat ape belajar dalam bidang yang kita tak suka sebab confirm punyalah bidang tu akan jadi bidang yang berat dan susah kita nak bawak.... Erm... Tanda2 orang yang cintakan ilmu jugak dia tak pernah kisah berhabis duit untuk beli buku... Betul... Saya setuju sangat dengan statement tu... Tapi realiti yang saya nampak, klu duit MARA ke PTPTN ke SUK masuk je mesti majo nye akan wat g shopping... Tak pun jadikan modal kua date... Erm... Macam2... Duit yang kita dapat adalah amanah.... Janganlah disalah gunakan... (Ingatan buat diri sendiri)

So, kesimpulannya (sebab dah tak ade idea nak tulis ape lagi), belajarlah kerana mencintai ilmu, bukan sekadar mencintai CGPA tertinggi... Camne nak tau ilmu kta belajar tu sebab kita cinta ilmu atau semata2 prepare untuk final exam? Boleh test tau!! Agak2 kite ni leh jawab dengan perfectnya klu junior2 tanye sal certain subject tu, insya Allah kita betul2 cintakan ilmu tersebut. Bukan setakat tue je, tapi kita amalkan ilmu yang kita belajar tu... Pesan saya lagi, kalau cari kawan, carilah kawan yang mampu mebimbing kita ke arah kebaikan... Terima kasih sangat ya Allah sebab kurniakan kawan-kawan yang sangat baik (walaupun dorg nie gle jugak...haha) tapi dengan adanya merekalah, saya jadi rajin bila malas nak bace mathurat, saya jadi rajin baca buku (walaupun xsebanyak page macam diorang), saya cuba menceburkan diri dalam berpersatuan, dan paling penting, dioranglah yang selalu tenangkan saya bila saya geram dengan masalah kepayahan nak jumpe penyelia thesis saya...




Time kasih banyak2 kawan-kawan sebilik saya, FADZILAH SHA'ARI, NUR HIDAYAH AZMI & NUR SYUHADA CHE SA'AD. SITI NUR ASYRAIAH AHMAD SABRI  sayang korang... Moga ukhwah kita kekal sampai ke syurga...

No comments:

Post a Comment