Saturday, December 10, 2011

Bila Hati Disentuh...

Bismillahirrahmanirrahiim...
Assalamualaikum wbt semua! ^__^

Hari yang sentiasa ceria bersama family dan juga berkat doa mereka dan sahabat-sahabat lain, alhamdulillah. Tak tau pasal ape yang ceria sangat. Ok, inilah topik yang saya dah janjikan dalam entry-entry sebelum nie. Sena nye, dah start dah tulis pasal H A T I nie tapi bile bace balik cam merapu je, so i'd decide to write others. Tajuk nie pulak, Allah bagi baru enam saat yang lepas. Hehe Bile bace balik tajuk nie, ala-ala cite febret saya, Ketika Cinta Bertasbih. Tapi, tak nak lah sejibik pulak dengan cerita tue, takkan nak letak Ketika Hati Disentuh pulak. Ewah, cam sambungan cite KCB lah pulak kan... Ok stop! Dah termerapu.. Sorry...

Sekeping hati yang dikurniakan oleh Illahi merupakan amanah yang saya rasa besar dan berat untuk dijaga. Hati nie satu anggota yang merasa sesuatu perasaan. Camne eh nak terangkan. Ni bukan terfokus untuk babak loving-loving je ye... Simple word, kita akan rasa benci bila orang buat sesuatu yang kita tak suka. Kita akan rasa suka bila pendapat kita didengari. Kita akan rasa ceria bila hasil kerja kita dihargai. Kita akan rasa sedih bila orang yang kita sayang sudah tiada. Kita akan rasa kagum dengan keperibadian seseorang. Kita akan rasa macam-macam dan dari mana datangnya rasa? Sudah tentu dari sekeping hati, bukan?


Hati ni, dah jelas diterangkan dalam sebuah hadith yang berbunyi:

إن في جسد ابن آدم مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله و إذا فسدت فسد الجسد كله ألا و هي القلب

Yang bermaksud: di dalam jasad anak Adam itu terdapat seketul darah. Jika ia baik, maka baiklah seluruh jasadnya tetapi jika ia rosak, maka binasalah seluruhnya. Dan ia adalah HATI.

Nampak? Dah serang lagi bersuluh, hadith dinyatakan bahawa hati nie memang mainkan peranan yang sangat penting dalam hidup kita. Dari sekecil-kecil perkara sampai sebesar-besar perkara, kita akan bertindak melalui apa yang hati kita rasa. Sebab tu bak kata pepatah Melayu, "Ikut hati mati, ikut rasa binasa" So nak ikut apa? Off course ikut Quran dan Sunnah forever.

Nak cakapnya kat sini, hati nie benda paling berat nak jaga. Andai ia tersentuh, mintalah ubatnya dari Rabb yang Maha Agung. Kerana hanyalah DIA pemilik hati yang teragung. Senario sentuhan hati itu lebih sukar diubati daripada sentuhan tangan. Bila hati disentuh, maka berdoa pada-Nya, minta dijauhkan daripada perkara yang DIA benci.

Hidup takkan lari daripada dugaan yang berkaitan sekeping hati kan? Saya sebagai seorang wanita, remaja yang sudah melangkah ke alam dewasa, dengan senario yang biasa dilihat sekarang nie, senario lelaki menyentuh hati perempuan dengan cara yang tidak bermaruah. Maaf kalau perkataan yang saya guna nie nampak biadab. Tapi itulah hakikatnya. Sang lelaki yang Allah taklifkan sebagai pembimbing wanita, sepatutnya lebih tegas memainkan peranan menjaga hati, tapi itulah sesuatu yang amat sukar dilakukan. Hati seorang lelaki sekarang kebanyakannya mudah goncang pada dunia. Pada kuasa, pada harta, pada wanita. Memang betul, wanita dicipta untuk lelaki dan begitu juga sebaliknya. Tapi, adakah dengan menyentuh hati seorang wanita yang amat lembut itu dengan madah berbunga-bunga, tanpa dipagari iman dan malu? Bukankah yang digariskan Islam, meminta izin dari wali seorang gadis itu perlu, daripada mencerobohi zon ketenangan si gadis?


Hakikat dunia kini, bermesra bermanja bersama berpacaran perkara biasa. Tidak terdetik rasa dosa, tidak terdetik rasa binasa. Tika kita merasakan manisnya cinta yang tidak halal buat kita, ingatlah binasa itu sentiasa menunggu. Orang akan cakap, "Alah, mak ayah aku kenal dengan boypren aku. Dorang pon tak sebok-sebok macam ko nak ceramah itu tak boleh ini tak boleh." 


Di sini jelas menunjukkan, ibu bapa pun perlu mainkan peranan dalam pembentukan peribadi anak-anak. Kisah cinta mereka sebelum kahwin yang diturunkan kepada anak-anak akan menjadi "pembakar semangat" dan "pedoman" mereka dalam menjalani urusan hati sebelum akad.

Bercakap memang mudah, tapi melaksanakannya memang payah. Itu lebih hakiki. Semua orang pernah melakukan salah dan silap, tapi bila Allah panggil kita pulang pada-Nya, bersyukurlah kerana kita masih ada DIA yang tak pernah curang dan kurang kasih-Nya pada kita, walau kita sering melupakannya saat kita bertemu seorang 'dia'. Duhai hati insan-insan yang berjiwa fitrah, kembalilah pada Illahi. Baik engkau seorang mujahid atau mujahidah, mujahadahlah dalam urusanmu. Mujahadah itu sukar tetapi kesannya sangat manis. Percayalah. Balutkan sekeping hatimu yang telah DIA kurniakan, dengan mencintai hanya DIA setiap detik. Hanya Allah dalam ingatan. Dan ingatlah, Allah akan menyampaikan cintamu pada seseorang yang turut menyintai-Nya, kerana itulah hadiah terbesar dari-Nya. DIA takkan pernah mahu kau terleka dengan cinta dunia, dengan meninggalkan cinta-Nya yang abadi.

Yang haq itu tidak akan sekali-kali boleh bercampur dengan yang batil. Ibarat minyak dan air, takkan pernah bersatu walaupun diletak di dalam bekas yang sama. Jangan dengan alasan nak tutup title zina hati, kau membenarkan istilah couple Islamik. Tak pernah wujud istilah couple melainkan lepas akad. Suci dan tulus berkat redha-Nya. Contoh yang cinta Islamik, engkau melaksanakan ibadah puasa Ramadhanmu dengan lelah dan kau sulami dengan bacaan Quran namun sayangnya, kau akhiri puasamu dengan 'iftar jama'ie' dengan kekasihmu. Dengan alasan mengeratkan ukhwah. Apa yang kau cari sebenarnya? Barakah puasa atau kenikmatan berbuka bertentang mata dengan sang kekasih. Sama-sama kita renungkan, mana yang haq mana yang batil.


Jangan kau sangka kebenaran ibu bapa untuk kau berpacaran, berdua-duaan merupakan sesuatu yang benar di sisi syara'. Ibu bapamu mungkin tersilap kata, rujuklah kembali pada agama. Bertanyalah pada guru yang sedia ada, yang sedia membantu. Ingatlah salasilah manusia, sesungguhnya Iblis itu licik dan manusia itu lemah. Telah Allah rakamkan buktinya melalui al-Quran, dalam kisah bapa kita, Nabi Adam yang telah lemah dan termakan dengan pujukan rayu syaitan, akhirnya terlanjur memakan buah larangan. Dicampakkan ke bumi dan baginda menyucikan dirinya di bumi dan melahirkan generasi terawal iaitu Habil dan kembarnya dan Qabil dan kembarnya sebagai penyambung generasi khalifah.

Jagalah hati, jangan kau cemari dengan murka Illahi. Takutlah dengan azab yang menanti. Kelak kau yang berduka hati.

Wahai lelaki acuan al-Quran, ingatlah. Jangan kau memurahkan dirimu dengan menyentuh hati seorang wanita dengan cara yang tidak bermaruah. Gagahkanlah peribadimu selari dengan al-Quran dan as-Sunnah, qiyas dan ijma'. Pinta kekuatan hanya dari-Nya untuk meneguhkan iman dan hatimu. Andai sudah sampai masanya hatimu tersentuh dengan solehahnya 'dia', pinta bantuan Penciptamu, apakah pasti 'dia' yang terbaik buatmu. Jika pasti, maka risiklah mengikut garis panduan Islam.


Wahai wanita penyambung warisan, lembutmu bukanlah erti kau mudah dijual beli. Malah kau lebih kuat dari lelaki sejati. Tanpa kekukuhan rahim yang dibina oleh Tuhanmu, maka tidak akan lahirlah para syuhada' yang gagah menegakkan syahadah. Kuatkanlah didingan hati dengan cinta Illahi. Tepislah dugaan cinta ajnabi yang tidak pasti. Andai terbayang seorang soleh yang memikat hati, tanya dulu pada Illahi, benarkah dia lelaki yang dinanti? Jangan mudah hanyut dengan madah cinta seorang lelaki.Jika benar dia lelaki pilihan Illahi, maka sesudah ijabnya, bersatulah cintamu dengannya. Cinta yang halal dan terhindar dari fitnah hati.


Thanks for reading, Wassalam. ^__^


4 comments:

  1. kirim slm kt doctor dlm wallpic tu,hehe

    ReplyDelete
  2. hahahahaha amboi dr wallpic je ke??
    dy dh smbut dh waalakimussalam min malizi.. =p

    ReplyDelete
  3. aslmkum shbt..scara xsgaja tbukak blog awk. so nice! slm ziarah,slm ukhwah =)

    ReplyDelete
  4. Ya Allah..maafkan saya sebab baru perasan komen awak tahun lepas Heaven.. Salam ukhwah juga.. :)

    ReplyDelete