Monday, December 26, 2011

Aku Dibius Cinta!

Bismillahirrahmanirrahiim..
Assalamualaikum wbt..

Nak masuk bulan Januari 2012 nie, saya dapat 2 jemputan kahwin. Nak sangat attend both. Sorang best frend sekolah menengah, sorang lagi cousin pada junior sekolah. Best sangat. And kak sini, saya nak share satu cerita yang saya baca.

M: aah btol3 insya Allah kte akn cube. Yup, cinta DIA yg paling utama. kadang rasa mcm xbape nak layak suka dy sebab kite rse dy hebat. akk pun kdg2 risau gak sbb bile lah mse nk wt istiharah, klas mlm mmg deret, blik mst penat. eh nak tny. kalo istikharah mmg msti tido ke lps tu? plg kompius rse nye kaifiyyat istikharah

F: xdela.. xde dalil ckp mesti.. kite istikharah ni nk minta ptunjuk Allah.. dgn solat sunat tu perbuatan yg mnunjukkan kta bsungguh2 nk mnta kt Allah.. sbenanye dgn doa n mohon tu pun kita beristikharah pada Allah.. mnta ptunjuk.. yela kak, klu org tu x boleh solat..kita dpt cuti kan..thats mean kita xleh istikharah ke? hee.. insyaAllah dgn cara kita mohon sungguh2 dlm doa pun istikharah juga.. tp klu dpt luangkan istikharah malam lg best.. tenang waktu tu..lebih khusyuk dan lg dekat rasanye dgn Allah.. haaa~ buru cinta DIA.. pasti DIA beri kita cinta sebenar cinta..

M: aah mmg rse seronok sgt bgun mlm dgn DIA... insya Allah, time ksh byk2 ats perkongsian

F: hee.. insyaAllah.. pegang cinta selepas Allah dan Rasul tu adalah cinta selepas pernikahan dgn yg halal~ insyaAllah.. sy tringin nk rasa..

M: xpe..dh xlama lg dh kan... mujahadah mmg sush scra jujurnya.. tp kalau itu yg kite nak, xkan ada mlsh kan sweet dh dy nk jd isteri org..

F: Amiiinnn..insyaAllah smoga kita istiqamah dan terus brmujahadah.. nak sribu daya..xnk sribu dalih.. (masuk pepatah mlayu skali..ehehehe) insyaAllah doakan tau kak.. scara jujur sy x kenal pun bakal suami.. walaupun 1 kolej.. smpi skrg kalau brtmbung kt kolej.. masing2 wat x kenal.. sgt klaka..

M: owhho ye ke... haha sweet lah mcm tue. kalo kte nmpk cm dh kenal, mcm akan naik pnykt hati. mse tunang nie lg kuat kene jaga kn? ujian mcm2

F: aha.. masing2 aktif dlm program.. skadar kenal sbagai mainboard program.. x sgka ade yg memerhati dlm diam.. huhuhuhu.. ~_~ btul kak..msa tunang ni kne jaga btul2.. tp Alhamdulillah kt kolej slagi bleh elak..slagi tu elak dari btembung.. huhu.. risau.. cuma 1 ujian besar lg.. handphone.. smpai rase nk tukar no la.. risau 'rasa' nk sms ngn bakal.. kdg2 smpi dh tekan2 hp tu.. pstu padam balik.. kt situ baru terasa ujian nye.. doakan ye kak.. xpe dh halal nnti taip la sms byk mna pun.. smoga trus kuat..

M: aah btol3. kagum dgn F sbenarnya. smoga kuat juga menanti detik-detik yang bakal tiba.
doakan kite juga

F: eh jgn kagum dgn sy..wlu cmne pun kite sume tetap sama.. ade kelemahan dan kelebihan masing2.. ok insyaAllah..sy nk siap2 gi klas dh ni.. kls kul 10..heee~ insyaAllah smoga Allah mudahkan sgala2nya.. bleh chat lg lain kali..salam'alaik..

See? This story remind us to put OUR trust to Allah. Allah. Hanya pada DIA aku harap cinta ini bertunjang kukuh. Pernah pulak saya terbaca satu pendapat cakap, orang yang bercouple ialah orang yang tak yakin dengan Allah yang dah tentukan jodoh dia dengan siapa. Sampai tahap macam tu sekali. Sebab masa couple nie, banyak sangat proses ta'aruf yang tak sepatutnya dah berlaku. Better taaruf lepas sesi pertunangan, dengan adanya ibu bapa, nampak lebih proper.

Cinta sesama insan akan kita rasa manisnya selepas kita terlebih dahulu merasai nikmatnya cinta DIA. Kita WAJIB mencintai orang yang nikahi BUKANNYA wajib menikahi orang yang kita cintai. Renungkan ayat ini dalam-dalam. Kali nie, rasa nak bawak lagi artikel soalnya hati.

Hati merupakan aset kita yang amat bernilai. Dari hatilah kita membentuk peribadi, tempang ataupun tegak. Hati itu kalau suka, kalau sayang, kalau cinta itu biasa. Itu fitrah. Perasaan itu tidak bersalah, malah perasaan itu sebenarnya suci sekali. Yang bersalah ialah macam mana pengurusan hati kita bila datangnya perasaan itu. 



Betul, bukan mudah untuk bermujahadah. Bersungguh-sungguh menyimpan rasa dalam diam. Harus ada rasa yang kuat, harus pohon kekuatan itu dari DIA. Luahkan segenap rasa itu hanya pada DIA. kadang kita tersilap, menyambut salam cinta yang telah dicemari fitrahnya. Jangan wahai wanita. Jangan jadikan dirimu sebagai senjata fitnah yang melumpuhkan keimanan seorang mujahid abad 21. Sudahlah para pejuang semakin kurang bilangannya, jangan kita menjadi salah satu asbab, melumpuhkan semuanya.

Kurenung ke dalam diri, terlalu banyak kekurangan pada sekeping hati, dalam sebuah peribadi. Hasrat dalam hati, ingin sekali melahirkan kembali sejarah kegemilangan seperti zaman Salahuddin al-Ayyubi atau zaman Sultan al-Fateh. Mampukah aku andai diri ini juga banyak silapnya?



Hanya pada DIA, aku mohon dibiuskan cinta sepenuhnya. Dipasakkan iman yang kukuh dan teguh. Ditegakkan peribadi yang mujahadah dan tegas dalam urusan agama. Biar jasad ini terkorban, asalkan nama agamaku tidak sesekali tercemar. Cukup sudah penghinaan demi penghinaan pada umat Islam masa kini, kekejaman demi kekejaman pada umat Islam, kehancuran muda-mudi di tanah air sendiri. Memilukan...

Semoga DIA terus menguatkanku pada setiap jalan yang kulalui. Semoga DIA memberikanku kekuatan, membuang duri di tengah jalan, menebas semak di persimpangan. 
Wallahu a'lam...

p/s: nak share sikit rangkap nie, sebagai ubat kepada hati-hati yang sedang mengharap seorang 'dia'. "Ya Allah, jika 'dia' benar untukku, dekatkanlah hati'nya' dengan hati'ku'. Jika 'dia' bukan milikku, jauhkanlah 'dia' dari pandanganku dan peliharalah aku dari kekecewaan." ^_~

No comments:

Post a Comment