Sunday, December 18, 2011

Tulis Sekejap.

Bismillahirrahmanirrahiim..
Assalamualaikum semua.

Dalam ribut assignment berderet, dalam kata esok ada kuiz, dalam kata nota banyak lagi tak buat, dalam kata buku banyak lagi tak selak, dalam kata cuti tak lama lagi nak datang, kelas ganti berderet-deret tunggu turn. Owh! Dunia degree semakin sibuk! Ditambah lagi dengan penekanan rohani di KUIS. Bukan tak bagus, tapi dalam kesempitan masa, terasa semput dihimpit kejaran tugasan. Tapi, terngiang-ngiang pesanan Ustaz Muhidin, that is your job as a student. Okey, tu memang tak dinafikan. ^__^

Ramai orang kata, best lah ko, dia suke kat ko. Dia nak kat ko. Dah lah dia keluarga kaya, family dia jenis alim. Itu orang ramai kata. Orang ramai tak rasa apa yang kita rasa. Bagi saya, buat apa nak kejarkan kaya kalau perangai tak semenggah mana. Buat apa kejarkan engkau bekas pelajar tahfiz kalau fikrah kita berbeza. Buat apa kejarkan keluarganya yang alim, belum tentu dia yang alim. Teringat kata-kata seorang tokoh Islam, lelaki yang hebat itu tidak akan memberitahu kepada orang bahawa ayahku seorang yang hebat, ayahku seorang yang alim, ayahku seorang yang kaya, tetapi dia akan memberitahu apa kehebatan yang dia lakukan. Dan itulah ciri-ciri yang kucari.

Petahnya engkau berbicara, namun ada bicaramu yang salah dan bila dibetulkan, kau masih tegar menegakkan benang yang basah. Di mana kelenturan hatimu tentang membenarkan yang benar?

Limpahan hartamu mengelilingi, namun ada ketika engkau memandang hina insan yang membantumu. Di mana hatimu memuliakan semua insan yang tidak berpangkat?

Bukan itu yang aku cari tetapi seorang lelaki yang berdikari, seorang lelaki yang bersungguh dalam menuntut ilmu dan Islam, seorang lelaki yang hatinya ditambat di masjid. Wallahi, aku bukanlah wanita sempurna untuk mendapatkan lelaki yang soleh namun aku masih belum buta membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.

Wallahu a'lam...



No comments:

Post a Comment