Wednesday, December 14, 2011

Aku Tidak Mencintaimu

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum semua!

Hai-hai-hai. Tajuk asyik nak pasal lebing-lebing je neh. Aishhh Bahaya nie! Saja nak tulis-tulis kejap pasal sedang tensyen dengan line broadband (yang disponsor oleh adik bilik) terlalu L A J U. Dahl ah nak buat keje translation, esok ustaz nak. Hah, yang sepanjang last week, dok men air je. Ayah bawak jugak ke A Famosa Water Theme Park hari Ahad hari tu. Lepas je ke Melaka, terus kitorang balik ke Pahang. Yang paling best nye, hari Isnin tu patah balik Selangor. Sebelum balik ke Selangor, ayah bawak kitorang lagi sekali singgah kat Hutang Lipur Lentang, sempadan antara Pahang dengan Selangor. Terbaeeeeeeeek! May be ayah nak ganti janji nak bawak kitorang mandi sungai kot. Adalah satu kewajipan balik ke Pahang, dok berkubang kat dalam sungai. Di samping kapasiti yang tak berapa nak ada orang, memudahkan kami adik-beradik melakukan pelbagai aksi-aksi terjunan dan juga membolehkan yang tak berapa nak pandai berenang, semput-semput belajar.

Eh, panjang lah pulak intro nye. Huhhu. Sekarang saya paling suka dengar lagu Ya Taiybah, nasyeed yang pure arab, walaupun dalam kelas masadir ada jugak ustaz bagi teks yang da diubahsuai untuk lagu Ya Taiybah nie. Erm, mase otw dari Pahang ke Selangor, saya bukak lagu tu dalam kete suh adik-adik saya dengar. Saya tak suka budaya nyanyi lagu merapu-meraban dari adik saya yang darjah 4 bawak. Maklumlah, budak sekolah kan, mesti banyak tau lagu. Pulak tu, lagu sekarang kalau best nak dengar takpe, nie hah memang langsung tak best lah nak dengar. So, saya cakap dengan dorang, "Tengok nie, dalam lagu nie, kanak-kanak dah pandai nyanyi lagu dalam arab. Semua nyanyi lagu berfaedah." Saya bukak lagu tu dan semua dengar. Alhamdulillah, dorang boleh terima. Paling best sebab adik bongsu saya suka. Nuna sampai tertidur dekat pangku sambil dengar lagu tu. Kanak-kanak, aset yang paling kene jaga. Jangan masukkan nilai-nilai Barat sebagai corak hidup mereka. Bahaya. Di sinilah cinta saya tertumpah. Pada keluarga, agama dan bangsa.

Masa online facebook semalam, dua status yang sama saya terbaca. Lebih kurang macam nie, "Jangan sangka orang yang kita cinta itu adalah jodoh kita, dan jangan sangka orang yang kita benci itu tidak boleh menjadi joodoh kita." Terus seram saya baca. Kebetulan berkait dengan situasi terkini. 

Aku tidak mencintaimu, buat mana-mana lelaki untuk saat ini. Sekeping hati ini belum terbuka lagi untuk menerima rasa suka atau cinta dari mana-mana lelaki buat masa sekarang. Fokus utama ialah memenuhi impian keluarga. Kerana mereka yang bersusah payah, bergolok bergadai demi masa depanku. Tak pernah ada orang lain yang datang menghulur bantuan atau tolong mengurangkan beban keluarga. Semua ditanggung dengan gagah oleh ayah dan dengan lembut oleh mama. Jadi tolong, jangan hampiriku untuk sebuah cinta palsu yang tidak menjamin apa-apa. Jangan berlembut madah denganku kerana hati ini keras untuk menolang sebarang pujuk rayu.

Cintaku tertumpah buat keluarga, agama dan bangsa. Aku ingin sekali melihat bangsaku bebas dari menjadi boneka Yahudi. Yang lelaki teguh di Masjid. Srikandi pula tak lelah berbakti. Aku masih belum mampu melakukan apa pun. Jadi biarkan aku mengejar cintaku pada agama dan bangsa.

Yang paling penting, hati ini masih belum ampuh dengan cinta-Nya. Mana mungkin aku menerima cinta apa yang DIA ciptakan selagi aku masih belum mampu memenuhi takar hati dengan cinta-Nya. Ampunkan aku Ya Allah. Banyak sudah kekhilafan diri ini. Belum lagi masanya untuk aku menerima cinta ajnabi.

Bukan aku membencimu, tapi aku tidak mencintaimu. 



No comments:

Post a Comment