Thursday, May 5, 2011

Macam-Macam Lah...

Assalamualaikum wbt sume...
Tetibe ase rjen plak an nk tlis blog nie... Hehehe... Saye nak tulis macam2 mende kat sini sekarang...Dan nak mintak maaf awal-awallah, bahasa yang digunakan rock and roll... Ingin saye tegaskan sekali lagi bahawasanya di sini, saya menulis segala ape yang saya rase dari hati... Cewahh Madah2 plak... Haha

1- Duet

Duet ni ase nye jadi masalah kat sume lapisan masyarakat lah dari apa yang saya tengok...Let say, orang miskin (maaf, ni xde nak tuju pada sape2...Just and example...) Ada badan-badan tertentu yang akan kuarkan dana untuk bagi sumbangan pada mereka, xkesah lah bntuk ape pun, tapi....mungkin kurang dari sudut nilai 'menghargai pemberian orang'... Orang yang kaye pun, duet gaji walau sampai nak koyak poket isi duit, tetap akan ase xckup... Nak tau sebab ape? Sebab duit ade melimpah pun xde faedahnye kalau xde ilmu untuk urus duet... Bagi saya...biar gaji kite nampak kecik kat mata orang, tapi kita manage wet kite baek2, n xyah susahkan sape2. Mulut orang, mane bole tutup kan... Gaji kecik kang dy kate gaji kecik tak sedar diri... Yang gaji besau plak ape kes kalau xckup??? 



Hurm.... Gaji besau kalau xckup mksudnya adalah short kat mne2 bahagian ibadah kite... Saya memang tak baik mane pun, tapi...teringat tazkirah ringkas Ust Farid Ravi mase saya belajar kat KUIS, mase solat tarawikh tahun lepas... Ust. Farid Ravi kate, pernah seorang usahawan jumpe dy, tanye... "Ustaz, saya ni usahawan, tapi hutang keliling pinggang... Camne nak buat nie ustaz?" Ustaz Farid Ravi jawab simple je, "Amalkan solat sunat dhuha..." Lelaki tue pun amalkan lah... Lepas sebulan, dy jumpe balik Ustaz Farid Ravi, dy tanye, "Kenape xmenjadi ustaz???" And Ustaz Farid Ravi tanye dy balek, "Awak solat Subuh tak??" Lelaki tue tergaru2.... Adessss Memang lah saye pecah gelak walaupun kat dalam masjid mase tue... Ish3... Manusia... Selagi namanya manusia, nafsunya pelbagai... Ada yang nafsunya tinggi pada harta, ada pada wanita, ada pada cara dressing and macam2 lagi lah kalau nama nye nafsu... Yang saye nampak ape yang Ustaz Farid Ravi nak sampaikan, kite ibadah kene jage... Walaupun kite ase kite dah banyak wat salah sekali pun, xde mslh kan klu kite jaga ibadah... Jaga yang wajib, tambah yang sunat. Insya Allah rezki diperlapangkan DIA... Berlapang dadalah dengan rezeki yang anda punyai sekarang... Gunakan dengan berhemah...


2- Kawen

Kawen, kawen kawen.. Bak kate Pengerusi PERMAI saye, Firdaus Khalid, dy kate dilema budak2 sem akhir nie asyek dok zikir word kaaaaaaaawen je! Kawennye xjugak jalan! Haihhh cam terase plak kan... Wahahahahaha... Ok, bab kawen... Kawen bukan senang... Korang mungkin sangat syok bercinta macam nak gile, kua sane sini, bergayut, tapi.... Tue mase ngan kire alam percintaan. Ok lah, pas syok2 cinte2, sayang abang sayang abang... Korang mestilah ade plan nak mendirikan masjid kan? Alhamdulillah... Tapi, nak mendirikan masjid bukan senang... Yelah.. Korang kene fikir, korang akan jadi ahli baru dalam keluarga abang korang atau keluarga sayang korang...(ikut jantina koranglah...hahaha) Macam2 karenah korang kena pk kan... Belum kira angin bakal mertua korang lagi... And saye rase...sangat bertuah sebab 'dia' seorang lelaki yang sangat baik, lembut hati and penyabar... Macam2... Memang macam2... Tapi, saya selalu cakap kat dy, kite kene same2 bertahan, and dy slalu nasihatkan saya untuk jadi seorang yang penyabar... Sebab saya memang jenis cepat naek angin kalau lame lame lame diam, dicabar gak, memang lah! Huhu... Terima kasih abang untuk seeeeeeeeeeeeeeeeeeeemua nya! Coz i know u always here for me and same goes with me... Lebiu~!! ^_* (errr...sori lah termasuk adegan2 romantik plak dalam blog nie... Hahaha)


3- Belajar

Saye, memang suke belajar walaupun result biase2 saje... Hohoho.... And bile sekarang, saya ada mase dekat 6 bulan gap! Sebelum sambung degree, owh terase sungguh seksa nak tunggu bulan 9 nak sambung degree. Belajar Diploma dalam bidang Syariah Law tak pernah menjadi impian saya, secara ayat simple nye, saya tak penah pk pun nak blaja dalam bidang nie sebab saya...sangat minat dengan subjek Chemistry camtu... Nak wat camne, xde rezki untuk saya sambung dalam bidang Science bile tengok result SPM... Matriks dapat, tapi...saya tau saya tak mampu nak hadapi saingan yang hebat2 gile mase kat matrik... Sedangkan saya kat sekolah pun slalu kalah, tue yang bersaing ngan sume bumiputra... Ada plak bukan bumiputra, lagilah gile saya... Bile sekarang tengok kawan2 batch saye mase sekolah menengah ramai yg fly, ada rase cemburu... Ada rase menyesal.. Tapi, nasi dah jadi bubur... Saya pun mungkin ada rezki untuk sambung ke luar negara tapi... biarlah takdir yang tentukan bila... Sebab malas nak merancang apa2... Dalam hidup saya secara jujurnya, saya tak suke merancang! Sebab ape? Sebab....selalunya ape yang saya rancang ialah harapan saya yang paling saya nak sangat! Dan selalunya, apa yang saya rancang, xpernah jadi... Saya suke dengan cara, saya terima ape yang jadi, tapi saya akan berusaha sebaiknya untuk ape yang bakal jadi... Mungkin nampak ayat macam berbelit. Tak kisahlah ape orang nak kate, ini adalah saya... Dan selalunya, ape yang saya tak rancang, tak pernah terfikir akan jadi, sebenarnya lebih baik daripada ape yang saya rancang... Betullah, kite hanya merancang, Allah yang menentukan... Dalam pelajaran, saya telah diajar dengan penekanan pendidikan yang tegas sejak saya sekolah rendah, alhamdulillah, saya mampu kekalkan prestasi saya, tapi tak bile saya masuk ke sekolah menengah, sebab xde sape nak pantau saya.. Duduk kat asrama, kena sendiri pandai2 jaga schedule belajar. And saya tak pandai nak urus diri... Bile masuk ke alam IPT, baru saya tau, cara belajar yang sebenarnya, yang tak wat ase tensyen dan terekan. Simple je formula yang saya pegang, belajar bile kite rase nak, jangan paksa diri untuk belajar. Belajar dengan kualiti walaupun sekejap, but make sure, sekejap mase kite study tue, kite faham dengan semaksimum mungkin... Bagi saya, kalau duduk belajar cam nak gile straight berjam2 pun tapi xfaham pape, lagi rugi mase... Teringat mase saya kat KUIS, esok ade paper, malam tue SEMPAT LAGI TENGOK MOVIE, esok ade test, ape aku kesah, online je lah kalau nak online... Hahahahaha Tue memang style saya. Bia lah orang len menghafal gile2, kalau saya ngantuk, saya tido je lah. Esoknye bangun awal? Hahahaah tengoklah kalau bangun awal, kalau x, bangun je lah macam biase.... Result alhamdulillah... Saya bersyukur dengan ape yang saya dapat wlaupun xpernah dpt 4 flat... May be degree nie lah nak pulun gile2 untuk maintain 4 flat every sem lah pulak! Insya Allah, bagi saya, saya akan bagi komitmen belajar setinggi yang boleh... Dan, terima kaseh pada 'dia' yang sentiase support saye nak2 lagi dalam pelajaran...Thanx dear! ^_*


4- Kerja

Saya pilih kerjaya sebagai ape? Malas jugak saye nk pk kan... Sebabnye, keje je lah nanti ape yang bole... Sekarang memang bukan zaman memilih kerja but...saya kene sesuaikan kerjaya yang saya pilih dengan kelulusan yang saye ada... Saya rasenye nak pilih kerjaya sebagai seorang pensyarah, tapi...saya kena ada Master dlu, baru boleh jdi pensyarah. Sebelum nak ke Master, saya akan pilih kerjaya laen dulu, untuk mantapkan pengalaman saya, sebelum bole mengajar orang lain...

Saya beruntung dilahirkan sebagai seorang perempuan, hidup saya disara oleh ayah (sebelum kawen) dan disara oleh suami (selepas kawen). Itu memang kelebihan seorang wanita... Yang saya rase, semua orang tau. Inilah lumrah alam yang mana hukum tentang nafkah pun ada diterangkan dalam dengan pelbagai pendapat mengikut mazhab... Saya nak share siket, pendapat2 mazhab mengenai nafkah... Petikan nie saye amek dari hasil thesis yang alhamdulillah saya dah berjaya sempurnakan untuk diploma saya...

Wajib ke atas bapa untuk beri nafkah ke atas anak-anaknya kerana keturunan. Secara umumnya, nafkah ke atas anak lelaki adalah sehingga dia mencapai umur baligh manakala nafkah anak perempuan sehingga dia berumah tangga. Namun, kewajipan ini tertakluk kepada syarat-syarat yang berikut:

1) Anak tersebut belum boleh berdikari. Bagi anak perempuan, kewajipan ini berjalan sehingga dia berkahwin atau sehingga dia mempunyai kerjaya.
2) Anak itu miskin dan tidak mempunyai harta sendiri untuk menafkahkannya.
3) Bapa mampu memberi nafkah. Jika bapa tidak mampu, maka kewajipan itu berpindah kepada keluarga lelaki sebelah bapa mengikut hukum syara’.

Ibnu Qudamah, di dalam kitabnya, al-Mughni al-Muntaj jilid kelapan telah menyebutkan syarat wajib ke atas bapa memberikan nafkah hendaklah apabila anak tersebut dalam keadaan masih kecil, tetapi jika anak tersebut sudah besar atau baligh dan berkuasa untuk berusaha, maka tidak wajib ke atas bapa memberikan nafkah kepadanya kecuali jika dia masih menuntut ilmu.

Manakala jika anak itu seorang perempuan, menurut mazhab Syafi’e dan Maliki, nafkahnya wajib diberikan oleh si bapa sehingga anak perempuannya bersuami. Tetapi berbeza dengan mazhab Hanafi dan Hanbali, yang mana tidak menjadi kewajipan bapa untuk memberikan nafkah kepada anak perempuan yang sudah dewasa dan mampu berusaha sendiri.

Berkaitan dengan kadar nafkah yang sepatutnya dibayar oleh bapa, Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam kitabnya, al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh menyebut, para fuqaha’ bersependapat bahawa telah ditetapkan bahawa kadar nafkah adalah mengikut kemampuan pembiaya dan kebiasaan setempat kerana ia diwajibkan dengan sebab keperluan.

Jadi, bapa kat sini dalam status anak perempuan, tapi bile perempuan tersbut sudah bernikah, maka perkataan 'bapa' ini akan terpakai kepada 'suami'. Saya rase, lelaki pun faham tanggungjawab mereka kan... Tapi, bagi pendapat saya, walaupun saya berhak ditanggung oleh keluarga, bile dah makin besar, saya rasa lebih selesa untuk ada kewangan sendiri... Bagi saya, kalau kita ada kewangan sendiri, tue ajar kita lebih berdikari, lebih menghargai duit yang ada, dan ajar kite yang perempuan untuk tak lah bergantung harap pada ayah or suami semata-mata... Jadilah perempuan yang mampu ringankan beban orang-orang yang kita sayang... Tak salah tolong, tapi...ini bukan bagi chance pulak pada lelaki untuk ditampung hidup oleh suami. Sebab, tugas mencari nafkah adalah tugas lelaki dan lelaki yang mampu tapi saje2 sesuka dy xmoh buat, tue adalah lelaki dayus! Beware men! Sebab sedih bile masuk mahkamah, banyak kes cerai disebabkan nafkah zahir yang tak terbagi oleh lelaki. Nafkah batin pandai pulak! Ish! Memang nak kene lah lelaki cmnie! Tapi, nie lah realiti zaman sekarang...


5- Kawan

Saye rindu kawan2 saye! Kawan2 DSPI A, korang memang terbaik! Walaupun macam2 kena kat klas kite, kelas kite xberpecah! Caya lah!! Saaaaayng korang! 

Sekarang, classmate saye majoriti macam dah berpunye... Hahaha Good news lah korang! Peninglah aku nak pusing satu Malaysia kang. Dengan Ejat nye orang Sabah, Eton orang Kelantan, Bie kompem2 Kelantan! Ngeeee sume Kelantan! mintak2 lah mase korg kawen, aku da kawen dlu! So, xdelah ak g wedding korang sorang2! Heeeee (Gatal pulak kan!) Yang teruna 3 orang penyeri klas neh xtau cte sgt... Yang tau, si Saini je lah... Hahaha. Rindu sangat2 mase kite same2.... G mandi Ayer Gunung Ledang... Waaaaaaa Kenangan paling SWEET mase g Johor, siap kene saman, share bayar sme2... Memang lawak! Jgn isau Saini, kami xslah kn ko! Ko pun syok cte mse tue, ktorang dengar, Najaah lah si gelabah! Haduiii Hahahaha Bile nak jumpe korang lagi kan.... Sedih mase hari last exam... Walaupun suke sebab da nak abeh Diploma...

Kawan2 bilik saya, Fad, Dayah, Syue and geng rapat Pah ngan Bie.... Lebiu all so much lah!!! Time kasih sebab sudi terima aku yang banyak sangat kekurangan dan kelemahan nie sebagai kawan korang. Sayang gile kat korang tau! Dahlah masing2 dok jauh... Ngan Dayah kat Teluk Intan, Bie kat Kelantan, Pah kat Sabak Bernam, Syue kat Kedah, Fad kat KKB... Walaupun same2 Selangor, nak gerak tue sangat lah payah... Yelah, xde lsen kan... De lesen pon, scary g lah! Wahahahaaha


Ok lah, ase nye nk stop merepek2 kat sini dulu lah ye....
Time kaseh pade yang luangkn mase nak bace, rajen2lah komen kat blog nie
Tak nak bace sudah, xde paksaan.
Nak kritik? Dipersilakan... Dah saye cakap, kat blog ni saya akan tulis dari hati, its mean...ape yang saye rase... Maaf kalau ada yang terasa ye...
Wassalam...

p/s: mood penulis untuk upload gambar HANG bile line HANG asal je nak msuk gambo.. @.@

No comments:

Post a Comment