Saturday, May 7, 2011

Jom Tawan Dunia

Salam semua... Semoga sentiase diberkati Allah walau dalam apa jua keadaan...
Saya...sangat-sangat rindu kenangan-kenangan ini.... Nak upload sesatu gamba macam malas n kompem lah line HANG yang bole wat saye ase nak PELOK LAPPY KUAT2! Adesss~~

Nie antara sweet memories yang saya saaaaangat2 suke dan rindu.... Kenangan itu indah dan masa tak mungkin boleh berputar kembali...

Saya alhamdulillah direzkikan untuk sampai di Syria, ikut Kursus Bahasa Arab... Menjejak kaki ke tanah arab merupakan pengalaman yang sangat mahal bagi saya... Bila saya kat sana, barulah saya tau, bukan susah rupanya nak bercakap bahasa Arab... Bukanlah nak bongkak ke ape... Saya pun bahasa arab tak hebat mane... Cincai2 saje... Cuma, saya rasa kalau kita nak mahir bahasa apa, kita kana duduk sendiri kat tempat tu... Kat Syria memang best! Melawat makam nabi dan para syuhada'. Alhamdulillah, kenangan yang sangat manis! Bergelak ketawa dan bersedih bersama-sama... Saya pegi nie masa saya sem 2, umor saye 19 tahun... Ceh, siap nak state umor plak kan... Hehehe... Yang same sem ngan saya yang pegi tu, Kinah, Syed, Arif, Aiman... Saya memang rapat gile ngan dorang nie kecuali Aiman sebab dy xslalu join kami... Hehehe... Kat Syria, Souq Hamidi adalah shopping mall yang best lah! Memang lah xsecantik Sunway Piramid ke sebesar Mid Valley ke... Tapi, nilai sejarah yang ditinggalkan dan kemudian diubah menjadi tempat perdagangan menjadi satu nilai yang tinggi untuk Souq Hamidi.. Asalnya, dia merupakan terowong untuk bersembunyi daripada peperangan dan akhirnya, daripada dibiarkan tinggalan sejarah ni dimakan zaman, mereka dah ubah jadi tempat pelancongan yang pesat.

Saya ingat lagi! Boleh kata setiap hari, lepas aje klas, mesti kitorang akan keluar. Kitorang di sini refer pada saya, Kinah, Arif, Syed. Nie memang bestiest nak kua lah! Hahaha... Kelas lelaki n perempuan lain2.. Kelas budak lelaki belah pagi, kami yang perempuan kelas belah petang. Biasenye, saya, Kinah n Kakak Muna mesti akan g ke Souq Hamidi lpas habis kelas, walaupun setakat window-shopping! Saya tak kesah sangat nak keluar sebab yelah...tiket bas dy murah! 70 sen je pegi balik! Waaaaa memang hidup kat sane kos rendah! Lepas tu, hari2 nak makan syawarma @ kebab, roti pizza, roti batotoh (roti kentang) pun macam tak kesah. Sebab roti dy besar and harga tak mahal mane... Mengeyangkan lah untuk perut2 perempuan Asia macam kami2 nie... Tapi, balik klas tu masak lah gak macam kat Malaysia, nasik, lauk2 ape yang ada... Survive! Suke sangat! Dan sangat rindu ke tempat2 yang saya dah pernah lalu kat sana... Sangat2 rindu... Nak bulan madu kat sini bole x? Hahaha! Mesti terbeliak mate dia kalau dia baca... Heeee Takdelah! Im not too demand. On saje dengan ape rezki yang ade... =)



Let tour to Singapore! Event kat seberang je dengan Malaysia, sudah cukup nak buat saya pokai! Wahahahaha sebab nye duet dorang kan twice ngan wet Malaysia... Saya ke Singapore nie atas sebab melarikan diri sekejap.... LARI tu~!!! Jangan main2! I lari kan diri bukan dalam Malaysia tau! Luar negara! (Walaupun seberang je ngan Malaysia, hahaha) Tapi, memang serious! Saya ke Singapore sebab saya larikan diri, saya nak jauh dari satu situasi yang menyedihkan dan menyakitkan... Saya dah cakap dengan mak saya, saya nak pegi Singapore, dia tak bagi. Saya tak bagitau situasi ape yang buat saya tertekan, saya tak kire! Saya packing gak, g gak Singapore. Kebetulan, kawan kelas saya, Zunairah Malee, dia memang dari Singapore. Sekali jalanlah melawat dia. Dia punya seronok sebab dia kata, saya kawan yang dari Malaysia yang first pegi rumah dia! And, untuk pegi lagi bile, saya pun xsure, tapi memang berhajat nak pegi lagi sebab saya rindukan Singapore....

Singapore tak kurang macam Malaysia, cuma dy lagi banyak pembangunan, sebab Singapore nie satu tanah yang kecil... Banyak binaan batu, and ada jugak tempat2 yang unik. Sepanjang saya kat Singapore, penginapan, makan minum dan tambang perjalanan saya di sponsor penuh oleh parent Zunairah. Terima kasih makcik... Saya suke sangat kat Singapore... Tapi mule2 sampai Sinhapore, agak culture shock siket lah sebab nye majo cine kan... Payah beno nak nampak yang pakai tudung cam kat Malaysia. I mean..sebab ramai cine.. Islam tak pakai tudung pun ada gak kat negara mana-mana pun...

Saya paling suke pegi Esplanade, sweet sgt tempat tue, rekaan bentuk dy macam durian hahaha so unique! Saya suke makan pasta kat Pasta Maniac! Memang maniac lah! Bole pilih bntuk pasta yang korang suke, dengan persa apa yang korang suke! And saya yang memang suke pasta tu, saya pilih yang cream soup punye, pastu tmbah lagu serbuk cheese! Phewwww! Sukeeeeee3!!! Dah lah saya memang penggemar cheese no 1! Wuhhuuuu

  

Melaka-Johor-KUIS trip! Happy and fun journey! Setelah lame merancang untuk buat family day dengan klasmate, alhamdulillah lah sem 6 dapat gak g... Walaupun macam-macam dugaan... Saya suke! Walaupun dalam Malaysia hehehe Sebab mule2 rancang nak pegi sekelas ramai2 ke Singapore, ke rumah Nyrah, tapi xde rezki... Kelas saya nie jangan tak tau! Sume pegang jawatan hebat2! 

Dayah - TYDP ALAM (Masjid)
Pah - Majlis Perwakilan Mahasiswa
Iera - Majlis Perwakilan Mahallah
Nad, Atul - PMU (Persatuan Dak2 Law)
Fateen - PBSM 
Fad - HAWA ALAM
Asy, Naim, Husaini - PERMAI (Persatuan Mahasiswa Akademi Islam)

Sorang bz, rancangan kene dibatalkan... Huhuhu Bayangkanlah, dalam seramai2 klas, (19 orang) klu 18 orang free sorang meeting kene batalkan! Memang nanges lah! So, alhamdulillah, Allah dah izinkan kami jalan macam nak gile dari Selangor pastu ke Melaka and ke Johor, last patah balek ke Selangor. Macam nak tercabut urat2 dan tulang2 termasuklah gigi-gigi yang ada hehehe... Kesian kat Tanaa sebab saya kate nak jadik co-driver konon nak temankan dy xtdo lah dr journey Johor patah ke Selangor. Last2, saya tewas! Tertido gak, and langsung tak sedarkan diri melainkan lepas sampai kat KUIS! Wahahaahaha Gile punye tdo mati sebab terlampau gumbira dapat mandi sepuas-puasnya kat Air Terjun Gunung Ledang, and saya telah ditackle oleh Putera Gunung Ledang yang hensem and taknak lepaskan saya balik Selangor. Saya terpaksa cakap leklok kat Putera tue tolong lepaskan saya dari Johor, sebab saya anak Selangor. Hahahaha Ok, ini adalah hasil kemerepekan saya... Yang best kat Melaka ialah ikan bakar dy lah... Tanx for Fateen sebab ayah dy yang recommended kan tempat tue. By the way ten, next time ko kawen, blanje lah sekelas makan kat situ lg eyh? Kirenye, iktiraf lah siket kami nie macam ttamu VVIP wedding ko nnt... Ngeh3

Saya sebenarnya nak upload gmba sekelas, but may be next time sebab line macam siput sedut semenjak dua menjak nie... (Cek bil dah bayar pun, nak ape lagi?? Hoho) 
Sampai di sini dlu corat-coret saya...
Wassalam....



No comments:

Post a Comment