Wednesday, October 31, 2012

Cuti Semester Yang Best

Bismillahirrahmanirrahiim
Assalamualaikum wbt...

Cuti nie takde lah bercuti ke sana ke mari, tapi bercuti kali nie, saya berusaha bermati-matian untuk menguasai dapur *alahai, ayat macam gempak je nak takluk ape* Haha Tapi, ingat senang ke nak takluk dapur ha?? :p

Cuti nie saya tak buat apa-apa. Menghabiskan baca novel-novel Hilal Asyraf yang saya dah borong, mencuba resepi-resepi baru *bagi saya* menghabiskan silibus game Zuma Revenge, tidur, online, blogging. Owh, ye satu lagi hobi terbaru. Tengok ecampus KUIS. Tadi baru tengo, bukak kat portal nampak EXAM RESULT. Serius BERDERAU DARAH WEH!!!! Sekali klik kat situ rupa-rupanya result sem lepas. Ceh!! Buat cuak je! Tapi seyes, jantung aku macam nak tercabut tadi terus scroll bawah tengok CGPA. Gelabah ayam je! Sekali tengok elok-elok, SEMSTER 3! Last semester punya. Huh~ *tarik nafas LEGA*

Cuti nie saya baru berjaya habiskan 2 buah novel. Yelah, takkan nak ngadap novel 25 jam, 8 hari kan3? Macamlah perut tak lapar. Owh ye! Saya jugak tengok masterchef. Tapi from USA punya. Bukan Malaysia yang Season 2. Tengok Masterchef buat saya rasa lapaaaaa je! Tapi, paling geli tekak bila tengok chef diorang keluarkan babi hidup, dia kata lebih kurang gini maksudnya, "Hari ini, babi ialah bahan utama masakan kamu." Part paling geli bile saya tengok, chef dengan muka yang slumber makan babi tu *macam kita makan ayam* Terus saya foward ke depan. Tak sanggup tengok orang makan babi. 

Islam tu cantik. Allah tak bagi makan babi dengan anjing, minum minuman yang haram sebab Allah sayang kita. Benda-benda tu diharamkan bersebab. Kerana tak elok untuk kesihatan kita. Jadi, kenapa perlu pilih makanan yang dilarang, sedangkan makanan yang baik-baik itu lebih banyak Allah berikan? Itulah manusia bila hidupnya berlandaskan nafsu, membelakangkan Yang Esa.

OK, bile saya dah habiskan baca buku Hilal Asyraf, saya mampu senyum dan doakan supaya beliau terus dikuatkan Allah untuk menajamkan mata penanya dan menyebarkan sayapnya lebih luas dalam dunia dakwah. Saya mungkin salah seorang daripada jutaan fan beliau. Kan ada ekspo buku Islami kat KL Sentral sampai esok. Sedikit kecewa, ingatkan nak pergi esok jumpa beliau. Tapi untuk apa? Mintak tanda tangan? Macam takde keje je... Saya teringin sangat nak dengar ceramah beliau. Mama cakap, ape susah. Tengok je lah kat You Tube. Kan jimat duit, jimat masa. Boleh download lagi. *kau dengar mama aku cakap apa? dia yang takut pegang lappy pun masih fikirkan keekonomian. haha sebab dia tau aku nie suka sangat merayap* Saja lah mama, nak feel sikit kalo dengar ceramah life dari orangnye. Hihi

Sampai, ada orang cakap saya nak jadi bini nombor 2 Hilal. Owh nooooo! Jangan nak kuakan statement2 panas macam tu ye. Event aku single, tak pernah pulak terpikir nak jadi bini no 2 dia. Nauzubillah. Sebab apa? Sebab isteri dia seorang perempuan, dan saya juga seorang perempuan normal. Tau tak, isteri-isteri Nabi Muhammad SAW sendiri cemburu sesama mereka semasa bermadu. Kalau tak, takkan lah Sadatina Aishah tarik muka sewaktu baginda Rasulullah SAW memuji-muji Sadatina Khadijah walaupun hakikatnya Saidatina Khadijah itu sudah meninggal? Dan saya tau rasa sakit apabila orang yang kita sayang dirampas, so tak kan nak buat benda gila pada saudara seagama kita, kan? ^__^ Saya peminat setia karya dia sebab karya dia segar dengan pekbagai isu, bukan orangnya, bukan duitnya, bukan popularitinya. TITIK.

Tapi, banyak-banyak aktiviti yang paling saya suka sepanjang dok kat uma nie memasak lah. Walaupun tak terror mana, at least mencuba lah daripada tak tau langsung, kan? Tu yang sampai mama komplen kat saya, "Kak, len kali cuti takyah balik rumahlah. Mama nie makin naik berat badan. Lepas spaghetti, pastu apple pie, pastu pie ayam." Ngeh-ngeh-ngeh. Bukan ape... Pie ayam tu, sebabnya saya tersangat geram tengok ayam tu elok je beku dalm fridge. Baik dimanfaatkan untuk mempertingkatkan skill dan mengenyangkan perut, kan? Hehe. Banyak pulak masak, Qila bawak pegi sekolah. Dia kata sedap gila. Dia tak puas ati, bawak g sekolah, kawan dia makan banyak. Hai budak2... 

Ok lah. Time to sleep. 
Terima kasih Allah bagi peluang aku hidup, menebus dosa-dosa lalu.
^__^

No comments:

Post a Comment