Tuesday, October 23, 2012

Next Station???

Bismillahirrahmanirrahiim
Assalamualaikum wbt

Bile tengah free nie memang best lah nak update blog je keje. Idea melimpah-limpah seperti gandum yang jatuh mencurah-curah ke atas ladang gamdum *ok, pinjam trademark coco crunch kejap.*

Kali nie nak cakap tentang next station.

Bukan next station yang announcement dalam KTM tu tau. Next station, Klang. Ok, bukan yang nie. Tapi next station lepas hidup.

Ke mana kita lepas hidup kalau bukan kembali ke tanah asal kejadian? Dalam lubang tanah yang sempit, yang kotor, yang penuh dengan serangga tanah. Apa nama tempat tu?

KUBUR.

Ramai orang tak suka dengar perkataan nie. Zaman sekarang kalau orang buat peringatan tentang mati, BIASANYA yang mendengar akan respon lebih kurang gini,

"Ish, ape nie cakap-cakap pasal mati. Tak cool lah!"
"Mati biasanya masa tua der! Muda nie relax dulu."

Mati tak mengenal usia. Selalu kan kita dengar, bayi yang baru keluar dari perut mak dia pun dah meninggal dunia. Ini pulak kita yang dah berusia nie. Dah rasa manis pahit dalam dunia. Dah rasa tinggi rendahnya gelombang kehidupan.

Dah banyak kali Allah peringatkan pada kita dalam Kitab Langit *pinjam wording dari Hilal Asyraf*

 كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِۗ وَنَبۡلُوكُم بِٱلشَّرِّ وَٱلۡخَيۡرِ فِتۡنَةً۬ۖ وَإِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ

Maksudnya: "Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). dan Hanya kepada kamilah kamu dikembalikan."
(Surah al-Anbiyaa, ayat 35)

Selalu jumpa ayat nie dalam al-quran tapi maaf, saya tak take note ayat berapa surah apa, yang berulang-ulang kali Allah ingatkan kita. Tapi serius, ayat nie memang berulang-ulang kali Allah cakap, supaya kita nie sedar diri, next station lepas ENJOY kat dunia ialah KUBUR.

Pagi tadi baru berpeluang tengok yang Hilal Asyraf bersiaran kat TV9 yang sesi Kaki Buku, kira macam segmen bedah buku, "Batu Bata Kehidupan." Chapter yang awal sekali disentuh ialah kematian, yang mana bila ditanya kepada beliau kenapa tajuk begitu dimulakan pada awalnya, beliau menjawab, "Kerana bila kita tahu lepas hidup kita akan mati, kita tidak akan melakukan perkara yang sia-sia dalam hidup kita."

See???

Kita sendiri selalu lupa. Lupa yang mati tu adalah pasti. Lupa yang mati tu tak kenal darjat, tak kenal rupa, tak kenal keturunan, juga tak kenal tahap keilmuan.

Memetik kata-kata Anna Althafun Nisa' dalam Ketika Cinta Bertasbih2. "Tidak ada seorang pun yang dapat melawan kehendak takdir. Semua sudah terprogram di Luh Mahfuz. Hari, tanggal, menit dan detiknya."

Ingat lagi teka teki Imam Ghazali pada murid-muridnya. Apakah yang paling dekat dengan manusia itu? Jawapannya, mati. Kita selalu lupa. Kita selalu cakap pasal jodoh, itu yang saya perasan lah apa yang berlaku sekarang. Teringat satu quote, xegt juga dari siapa, lebih kurang gini, "Mati itu suatu yang pasti tapi jodoh itu benda yang belum pasti." Yup, memang tak salah nak pk pasal jodoh. Memang kompem fitrah yang takleh ditolak. Tapi, ingat. Ada urusan yang lebih utama dari urusan jodoh.

Tidak ada yang boleh melawan takdir.
Apakah persiapan kita untuk menghadap Illahi?
Adakah kita akan berjumpa dengan-Nya dengan wajah yang berseri-seri atau masam?

Pilihan ada di tangan kita. Maka putuskanlah yang terbaik untuk kebaikan dunia akhirat kita.


Wassalam.
Thanks for reading.
May Allah bless u! ^__^

No comments:

Post a Comment