Thursday, October 25, 2012

Berjalan Dalam Kehidupan

Bismillahirrahmanirrahiim
Assalamualaikum wbt...

Esok ialah tarikh Hari Raya Aidul Adha. Selamat menyambut hari raya aidul adha. Orang semua sibuk tentang 'Aid Adha, tapi saya suka ber'you-tube' di rumah. Study pape yang patut dari You Tube.

Memang... Memang saya suka tengok Masterchef Malaysia. Tapi saya suka study dan study season 1 punya. Season 2 tak download lagi. Best ke tak season 2 punye eh? Takde Astro bukanlah penghalang untuk tak dapat tengok Maserchef, banyak lagi cara lain, kan? Sekarang zaman dah moden, semua di hujung jari kita. Tinggal pilih, yang mana kita nak.

Ya, pilihlah!

Saya pulak memang tak pernah lah kan nak tengok Masterchef yang oversea punya. As long yang saya cari kat You Tube nie, baru Masterchef dari USA je jumpa. Ke Jepun, Korea semua ada buat sesi Masterchef jugak? Kalo ada, boleh lah bagitau eh, kot-kot lah terlepas pandang. 

Komen bila tengok Masterchef USA, ada pro and kontra. The pros is I can improve my English skill by listening their conversation. Memang lah pening jugak dengar slanga diorang kan. And bila diorang cakap bukannya macam lecturer bagi talk kat kita masa dalam kelas, one-by-one word, kadang-kadang siap translate. Diorang cakap dah off course laju gile. Ada yang setengah boleh paham, ada setengah yang macam, eh diorang cakap ke...atau ada lebah lalu. Haha *jahat tiga saat* Yelah, mother tongue, takkan nak cakap slow-slow kan. Nak pulak dalam perbualan, bukannya ajar budak tadika. Tapi serius best dengar diorang cakap. Satu cabaran untuk kita dengar betul-betul dan paham sebab takde subtitle, sama ada BI or BM. Untuk orang macam saya yang tak berapa nak fluent nie, ok lah kot guna methode gini.

Kontra dia banyak gile. Dah khatam tengok Masterchef Malaysia, lahir kat Malaysia, membesar sebagai seorang Islam berbangsa Melayu. Dah biasa tengok orang berpakaian yang boleh kata tutup badanlah. Memang beza gile dengan diorang *aku kalo melancong ke negara Barat, mau ny culture shock nie. tapi nak pegi jugak! nak pegi jugak!* Beza dari sudut akhlak tu memang ketara gile lah. Dalam Masterchef Malaysia pun ada jugak non Muslim yang masuk, tapi bahasa diorang bertapi and nampak budaya menghormati guru *dalam episod Masterchef nie, maksudnya chef tu guru lah* Masterchef Barat, dia main cakap ikut suka je. Paling saya geli, bila keluar nama makanan pork, bacon. Ok, sebab tu bukan makanan orang Islam. One more, apron memasak orang Barat nie kotor. Beza dengan orang Malaysia, bersih, even masak untuk pusingan penyingkiran. Dan, bukankah dalam Islam sendiri dah tekankan, kebersihan itu sebahagian dari iman? ^__^

Suka dengan perwatakan Wahidan, tak lepas mengucap lafaz tahmid dan puji pada Yang Maha Esa atas kejayaannya, bairpun cuma tempat kedua. Sekurang-kurangnya, dia mampu berdakwah sambil dirinya terjun dalam bidang masakan. Memantulkan nilai didikan Islam. Sekaligus, memperlua makna dakwah kepada seisi dunia. Dakwah tu bukan sahaj terhad untuk pakai baju serba putih, kopiah putih, duduk kat masjid 24 jam. Dakwah itu diterjemahkan dalam gaya hidup seharian. Akhlak yang baik itu dakwah. Pakaian yang kemas, bersih dan menutup arat juga dakwah. Senyum pun dakwah. Maka, jangan jumud dengan perkataan dakwah.

Teringat Chef Riz ada komen, makanan kalau cantik, tapi disediakan dalam keadaan yang kotor, cantik pada luaran tapi bakteria pada dalaman pun tak guna jugak. And saya amek begitu jugaklah kita dalam kehidupan, kalau cantik luaran, dalamannya tak sepadan, maka perlukan lebih banyak muhasabah diri. Cari kelemahan kita dan perbaiki. Jangan bangga diri tunding salah pada orang lain.

Then, beralih kat Masterchef Junior. Macam tak berapa nak best sangat lah. I'm just getting impress with the kids which they can cook and decorate their food perfectly as 5 star chef. Congratulation kids. U'd done very well! 

Yang saya perhatikan, anak-anak Barat nie dilatih dengan macam-macam kemahiran dari kecil. Contoh yang jelas saya nampak macam cooking nie lah, dalam Masterchef, kan? Yang jelas, skill mereka yang hebat-hebat, hanyalah preparation untuk dunia semata-mata. Hilang konsep tawazun (keseimbangan).

Dan pagi tadi, dekat tv al-hijrah, kanak-kanak sebaya Ayel, just 5 years old tapi dah hafaz surah Yasiin, boleh baca dengan fluent, DEPAN TV dan menjadi tontonan orang ramai. Saya kira, dengan lafaz syahadah yang saya sebut sebanyak 10 kali sehari, saya lebih kagum dengan kanak-kanak Muslim yang sudah mampu menghafaz al-Quran. Tu kat Malaysia. Yang dekat Palestin dan negara-negara Islam yang lain, banyak lagi yang dah dapat pangkat "al-hafiz" walaupun umur baru 4,5,6 tahun. Allahu akbar! Setakat nie, tak pernah lagi kat You Tube ada dedahkan budak2 kecil yang hafal kitab agama masing2 dengan lancarnya. Maksudnya, selain dari agama Islam.

Nak kongsi pengalaman, pengakuan daripada kawan saya yang beragama Kristian sendiri. Masa berumur 18 tahun, belum pernah sekalipun khatam baca Bible. Serius aya terkejut sebab cuba kaitakan dengan diri sendiri, sebagai seorang Muslim, dengan umur 18 tahun, mungkin sudah berkali khatam baca al-Quran. Walhal, Bible tu dalam bahasa Melayu kot. Tapi, masa saya sendiri bukak, saya pening baca, Tulisannya tak mesra pembaca, membuat Bible lagi susah nak dibaca. 

Maka, kembali kepada fitrah Islam yang menekankan peri pentingnya hubungan diri dengan Yang Menciptakan kita, menegaskan keperluan untuk berpaksikan pada al-Quran dan as-Sunnah sebagai Perlembagaan Kehidupan. Islam agama yang paling seimbang, Agama Langit yang paling sempurna, kerana agama Islam ialah agama yang fleksibel untuk diaplikasikan dalam hidup, semenjak zaman Rasulullah SAW hingga akhir zaman. Namun, Allah SWT bukan menjadikan kita seperti rahib, hidupnya hanya dalam gereja, tidak melihat ke alam luar. Allah SWT juga telah memberi mandat pada manusia untuk memakmurkan bumi, diberi jawatan sebagai khalifah, untuk mentadbir sumber-sumber yang ada di Bumi.

Last but not least, kita sebagai pelakon dalam pentas dunia ini melakonkan pelbagai watak yang telah ditentukan oleh Allah SWT. Dunia inilah panggungnya untuk berlakon. Hakimnya cuma satu, Yang Maha Esa. 

Setiap hari kita meniti jalan dalam kehidupan, berjumpa dengan pelbagai ragam dan kerenah alam. Kita sewajarnya menjadi manusia yang kritis dan kreatif dalam mengolah apa yang kita perhatikan sepanjang kita berjalan di dunia. Jangan hanya sekilas pandang, jangan hanya memandang kosong atas sesuatu perkara, kelak kita yang rugi untuk mengambil hikmah.

Wassalam.
Thanks for reading. 
May Allah bless you. ^__^

No comments:

Post a Comment