Wednesday, February 29, 2012

Perancangan Allah Tu Lagi Hebat Tau...

Bismillahirrahmanirrahiim..
Assalamualikum wbt semua...

Mama saya memang suka bab-bab tanam pokok, ayah pun suka gak bab-bab terangkan kebun. Saya? Memang tak suka bab-bab berkebun, tapi kalau orang bagi bunga memang suke, tapi takkan terpedaye untuk jatuh cinta pada orang yang bagi bunga! Hahaha Merepek sekejap. And takde kaetan langsung dengan tajuk kat atas.

Ok, final exam dah lepas satu paper, iaitu paper BI. Semoga Allah lembutkan hati Sir utuk bagi den 5 flat paper BI. Cakap BI je den memang cuak, memanglah aku terer BI sampai tak tertanding dek orang lain. Hahaha *perasan lima saat* Kali ni takde pun tujuan utama untuk tulis entry nie. Saja suka-suka nak tulis.

Orang sebok-sebok setadi, saya relax-relax dengan hati yang amatlah tenang. Oh please lah! Kenape pemalas sangat nie... =( 

Hari Isnin ritu, saya exam BI. Habis je BI ingat nak terus angkat kaki balik umah terchenta di Klang. Tapi, saya singgah pegi lah berjumpa abang bendahari sebab nak bayar yuran sikit. Sikit je lah yang mampunye. Yang riban-riban nak tunggu Allah luluskan permohonan pinjaman MARA. Semoga MARA dapat berkhidmat bayarkan yuran saya degree nie. *ade plak MARA yang kene berkhidmat untuk saya..haha* Lepas tu, terus pegi jumpe lecturer then saya nak balik. TAPI, baru teringat na carik past year quests yang tertinggal *nie pun sebab ada yang alert btau, saya tertinggal amek satu subjek. terima kasih* Lepas tu terus saya tengok jam, alamak. Dah lambat gak nie. Nak sampai ke Klang koman-koman 2 jam *kalau lah KTM tu reti nak punctual. kejenye asyek delay sajeee* Jalan ke depan sikit, nak intai-intai, ade tak pak cik [rebert sedang elok kol 12 cmnie? Ke dorang pegi lunch dulu? Nek prebet dah satu hal, RM3 tu kompem kene kuakan. Nak lagi malang, kene RM5. Tengah mengomel-ngomel, datanglah sebesar-besar bas KUIS, and dengan muka kiutnye *perasan kejap* aku sign suh bas tu stop. 

Mase naek lagi klaka. Takde orang! Semata-mata den dengan pemandu bas. Tapi ok lah. Nek bas KUIS takyah lah kua duet *selamat RM3 hahaha* Pastu pulak pak cik bas tu bawak lah aku g ronda-ronda b4 ke KTM. Banyak gile taman perumahan yang aku lalu, buat aku teruja, Memang orang-orang kat Bandar Baru Bangi nie umah besau-besau. Pastu, jeling jam. Dalam hati berdoa, Ya Allah, Kau sempatkanlah aku naek KTM. Janganlah masa aku dah sampai, terlepas KTM. Rasa macam nak sound pak cik tu pun ade gak. Dengan rasa happu go lucky dy bawak jalan len, lagi jauh. Actually, cuak pun ada gak. Kot dy brenti kat mana-mana tempat aku tak tau, buat pape yang tak sepatutnya??? Nauzubillah. Tapi dalam hati kata, ada hikmahnya Allah suh pakcik nie pusing-pusing lalu jalan jauh. Then, aku sampai je, aku cakap "tq pak cik." Elok jalan sampai kaunter KTM, nampak jam kat KTM tu tunjuk, satgi KTM nak sampai, AKu dah cuak-cuka nak beli tiket, abang jaga tiket buat-buat tak dengar. Kang aku jerit nak balik ke Klang, sepuluh tiket plak dy bagi kat aku kang, Mujurlah dapat tiket je, terus aku sambar *dan pastikan balance seposen tak tercicir* masuk kat Woman Coach. Dapat seat, duduk dan buka handbeg *allamaaakk! aku dah pakai handbag!!* terus amek earphone, sumbat di telinga dan bukak apa-apa halwa telinga yang disimpan dalam memory card. 

Masa duduk berfikir, betapa perancangan Allah sangat cantik. Mula-mula cam cemas tak dapat prebet, Allah bagi bas. Risau sampai KTM lambat sebab pakcik tu bawak dengan senang hati, Allah bagi TM sampai mase aku tengah beli tiket kat kaunter. Pulak tu, Allah bagi seat suh duduk and tenangkan diri. Dapat dengar lagu-lagu favorita. Cantik kan ape yang Allah dah susun? Kite pulak sibuk nak rush, nak cepat, tapi tak tau ape yang bakal jadi nanti. So be relax, ikut je ape yang DIA dah tentukan. Tapi jangan nak exam, kau tak bace buku, nak dpat 5 flat, kang ko lah yang flat! Usaha tu perlu, cepat atau lambat itu pada DIA. 

Tibe-tibe nak kaitkan dengan jodoh pulak. Kita selalu kate nak kawen cepatlah nak orang tu lah nak yang macam nie lah. Tapi, Allah dah susun yang terbaik untuk kita. Sebagai wanita, memang kena usaha, tapi jangan salah langkah. Janganlah nampak sangat memurahkan maruah diri. Ingat tak perumpamaan buah epal yang elok, letaknya di tempat yang paling tinggi. Jangan risau kalau tak segera dipetik orang tapi yakinlah, akan ada seorang yang benar-benar berkemahuan tinggi untuk memiliki epal yang terbaik, berusaha memanjat pokok itu untuk mendapatkannya. Jangan melihat epal yang berada di bawah. Sering disentuh-sentuh sembarangan orang yang lalu, dipetik, dimakan sedikit, akhirnya dibiarkan berulat di atas tanah. ^_^

Dan lagi, saya pun tak tau nak describe diri saya macam mana. Mungkin orang tengok saya macam hati batu atau orang takde perasaan. Sebab penah gak klasmate saya, dak pempuan tegur saya, "Akak tengok Asy macam takde perasaan je dengan lelaki" Huk! Huk! Tersedak den! Pengunguman, I'M NOT LESBIAN. Haha Saya memang tak reti sangat nak bercakap dengan lelaki melainkan kalau ada hal atau dah mesar atau jenis yang kalau bercakap, bercakap yang ada point, bukan jenis huhahuha. Saya memang anti lelaki yang suka mengarut-ngarut. Tersangatlah anti. Saya pulak bukan jenis suka-suka nak makan-makan semeja dengan lelaki walaupun kau klasmate, atau atas nama berbincang, berkumpul dan bergelak ketawa dengan lekai. Seriously, memang saya tak reti. Bukanlah saya tak cakap langsung dengan lelaki. Ada je kawan-kawan lelaki yang saya rapat, macam kawan-kawan kelas diploma dulu. Dan kawan klas degree pun, ada gak saya rapat, senang nak bincang or tanya. Bukan boikot lelaki tapi tak suka jenis yang hidup tak bermotif *selambe je cakap camneh*.

Dan saya tak suka orang yang pembelit, tapi suka orang yang jujur. ^_~
Ok tata! 

No comments:

Post a Comment