Thursday, January 20, 2011

~~Sudah Semakin Busy~~

Salam....
Lama rasanya tak menulis kat sini....
Erm...maaflah ye blog ku sayang....

Sebenarnya, semalam saya tak tau kenapa hati saya rase sangat tidak tenang.... Asyik rasa nak menangiiisss je... Sampai saya dah penat menangis.... Saya pulak semalam on the way balik rumah.... Memang rumahlah tempat yang menenangkan saya.... Saya dapat jumpa adik-adik tersayang.... Dapat dengar gelak ketawa mereka....

Saya menangis sambil berdoa.... Sebenarnya, apakah kekacauan yang menyebabkan hati saya tak tenang... Saya cuba muhasabah diri balik.... Apa yang dah saya buat? Bagaimana dengan penjagaan kualiti solat saya? Solat alhamdulillah namun kualitinya macam mana? Mungkin ada benda-benda kecil yang saya terlepas pandang....

Saya kemudian mencapai al-Quran dan terus mengulang hafalan surah an-Nur supaya tidak lupa... Kan berdosa kalau dah hafal tapi lupa. Lagi berdosa kalau tak amalkan... Astaghfirullahl'aziim.... Mungkin itu kesilapan saya.... Lantas aku membuka terus kepada muka surat 440, iaitu hati kepada al-Quran... Lama ku merenung kepada surah itu.... Sudah jarang benar dibaca.... Khamis malam Jumaat pun tak baca.... Mungkin sebab tue lah Allah turunkan keresahan yang menggila kepadaku... Ya Allah.... Aku memohon ampun pada-Mu ya Rabb... Lalu, kuteruskan pembacaanku kepada setiap ayat... Terasa sayu mengenangkan kesilapanku... Kemudian, aku tiba pada perkataan 'mubiin' di dalam surah ini... Sedari waktu persekolahanku, aku mengamalkan membaca hajat yang kupinta dengan berhenti sebentar selepas tiba di perkataan 'mubiin' ini... Aku mohon beberapa hajat dengan linangan air mata... Sebak aku memikirkannya.... Aku sangat berharap agar hajatku diperkenankan Yang Esa....

Erm....Mungkin cukuplah sekadar ini sesi muhasabah... Moga akan bersambung di lain masa... Namun muhasabah itu perlu sentiasa pada diri.... 

Sekarang nak cerita pulak pasal ke'busy'an yang mengekang.... Huhhu.... Assignment? Tak yah ceritalah... Memang sangat banyak... Walaupun dah nak abeh sem... Contohnye assignment Mirath and Arab by PERSON.... Sebenarnya, kerja by person nie taklah seronok sangat sebabnye... Kena wat sensorang... Hihihi... Tapi nak wat camne kan... Alhamdulillah thesis sudh siap... Sekurang-kurangnya mampu mengurangkan bebanan tekanan perasaan yang melanda... Dan juga tekanan masa yang menghimpit... Kra kalau ikut dalam perancangan, memang sekarang nie masa nak siapkan assignment dan siapkan segala nota-nota yang berkaitan sebelum tibanya finalexam... Memang sem nie dah plan kena habiskan baca buku SEMUA  sebelum fina exam... Final kali nie start 7 Feb sampai 25 Feb.... Coz Law lah yang agak sengsara.... Hahaha sebabnye, kitorang start awal p0n habeh exm lambat jugak....
Huuuuu...

Takpe3... Tu belajang cerita... Sekarang punya cerita ialah menyiapakan segala tugasan ikut perancangan yang di list kan...

Wassalam...
Selamat berjuang sahabat-sahabtku yang lain...

No comments:

Post a Comment