Thursday, January 6, 2011

Peng'Up-Date' Blog Tegar??

Hihihi....
Fad kasik saya gelaran nie... Hahaha Am I care with this name? Never ok!!! Sukatilah korang nak cakap ape sebab bagi saya, my blog is my diary... Semua yang tertulis dalam nie ialah ape yang saya rasa, saya fikir dan saya alami... Orang nak komen? Sukati korang lah~~ Kalu asyik jaga hti orang, kang hati sendiri sampai bile pon tak terjage~~ Betul tak? ;p

Kerja makin banyak... Cerita yang dah transfer dari kawan pon makin banyak. Yang paling mendebarkan....FINAL EXAM MAKIN DEKATTTTT... Bile final exam dah nak dekat, tak lame lagi akan HABIS DIPLOMA!!! Mudah2an segalanya berjalan dengan lancar.... Semoga saya berjaya capai aim saya untuk dapat 4 flat sem nie... Amiin...

Thesis oh thesis....
Bilekah kau akan pulang ke tanganku kerana tanganku ini sudah tak sabar2 nak send engkau kat kedai Photostat Aisya tu untuk dijilidkan... Hihihihi.... Apa-apa pun, saya bersyukur sangat atas pertolongan dan kasih sayang Allah SWT pada saya.... Tanpa bantuan-Nya, mungkin saya takkan dapat buat seperti apa yang dah saya siapkan sekarang.... Ramai lagi sebenarnya kawan2 yang tak siap thesis... Tapi saya doakan mereka cepat2 sapkan thesis sebelum tamat tempoh... Kalau over tempoh, korang tak leh dah nak tambah short-sem tapi korang kene tambah satu sem penuh... Haish, nauzubillah.... Nak grade cepat, nak sambung degree cepat, nak kawen cepat!!! (walaupun calon xmuncul2 lagi..) Hihi.... Tu prinsip saya selama nie...

Exam oh exam....
Final exam is around the corner... Tak yah final exam, malam nie mid-term arab pon saya sempat lagi nak blogging... Ngeh3... Padanlah gelaran blogger-tegar tue... hahahaha... Tapi nak tulis jugak, pedulik ape... Huhhu... Belajar bukan untuk exam, selalu saya ingatkan pada diri saya tapi kenapa saya tak sedar2 diri lagi ek? Dah nak final tapi tak reti2 nak rajin study.... Insya-Alah saya rancang weekend saya nie, memang masa untuk saya pulun habis siapkan sume keje2 yang saya dah list kan... Biar kaku dan berteleku mengadap buku untuk menjiwai ilmu.... Owh ilmu.... I LOVE YOU.... Saya ingat lagi, dulu kan time skolah rendah, mesti ktorg men camnie... Tulis alphabet and garis2, soh kengkawan teka nama pakwe... Hahaha... Saya pun tak terkecuali tapi saya ingat pesan mama... "Kita orang susah kak.... Belajar betul2... kakak anak sulung... Tunjukkan contoh terbaik pada adik2...." Betul!! So, saya pun buat lah camni
B _ _ _ 
Saya soh kawan2 saya teka nama pakwe saya. Sume orang salah...sebab tak sangka saya akan couple dengan dia... Berkat kesungguhan saya couple dengan dia lah, alhamdulillah menjadikan saya best student kat skolah rendah dulu... Dia ialah BUKU.... Tapi, masuk skolah menengah, belajar main2 sebab lupa diri... So, nilah balasan yang saya dapat sekarang... tapi, nie bukan balasan... Nie hikmah.... Sebab saya memang ak mampu nak bawak subjek Sains.... Walaupun saya suke gile MATH, MALAY, SEJARAH, CHEMISTRY... Suke sangat subjek nie... Tapi, siapalah CHEMISTRY TANPA ADD MATH... Siapalah CHEMISTRY TANPA BIOLOGY & PHYSICS... Saya akur pada anugerah Allah, yang saya hanya mampu bawa bidang sastera dan bidang agama... Bersyukurlah... Sekurang2nya, saya boleh jadi penyeimbang bumi tau!!! Hehehe... Seba tue lah saya amek SYARIAH LAW, sebab siapalah AHLI LAW yang bercakap TANPA BERPAKSIKAN QURAN & SUNNAH... Alhamdulillah Allah pilih saya ke dalam bidang nie... Lagi satu, saya rase selamat sebabnye saya dikelilingi orang yang baik2... So, kebarangkalian nak wat jahat tue kurang lah.... Hehehe

Cinta oh cinta.....
Cinta??? Say NO TO CHINTA buat masa sekarang.... Tetibe pulak rase suka kat seseorang tue hilang... Betullah kata orang, suka tak semestinya cinta kna? Tapi kalau cinta, dia mesti suke~~ Aiseh.... Berjiwang2 lah pulak... Prinsip saya pada CINTA? Simple, kalau parent saya tak setuju dengan pilihan saya, saya akan tinggalkan... (tapi nie crite time skolah dlu and ade certain cerita yang mamangan ayah tak suke someone nih dari dulu sampai sekarang...) Pernah bercinta? Saya? Jawapannya pernah..... Tapi saya dah tinggalkan alhamdulillah sebab saya rase berdosa sangat time saya couple... Sebab saya rasa saya jauh sangat dari Allah masa saya couple.... Saya pernah terjatuh dalam cinta anjing (omputeh kate Puppy-Love) Hahahahahaaha.... First time saya suke dia masa saya sekolah rendah!!! Pergh dasat tue!!! Pastu, ktorg couple sampai lah Form 1. Bile mama saya dapat tau, mama marah sangat and suh saya clash. Mule2 saya bengang gle ngan mama, (sebab family dia suke buat masalah dengan family saya)... Tapi, saya pun kuatkan semangat, saya pun mnx clash dari dia.... Sebab saya sayangkan keluarga saya lebih dari saya sayangkan dia.... Walaupun saya lepas mintak clash tue, saya mule2 cam nak gile..... Seyes nie yang saya ase... Dan saya xcontact langsung dengan dia...

Pastu xde cte cinta lagi.... Kadang2 jeles kawan2 leh contact2 ngan dak2 lelaki, couple pon ade. Ni cte time skolah menengah lah... Saya nie malu sangat nak contact2 lelaki kalau takde hal... Sampailah satu masa, saya ditakdirkan untuk terlibat dengan cinta anjing lagi, masa saya Form 4.... Tak pernah jumpe tapi boleh jatuh cinta... Pelik kan?? Cinta memang pelik dan gile... Dia nie tak pernah gtau yang dy suke kat saya tapi saya boleh agak2 dari gaya dia.... Yang dia suke saya (sebab saya pun suka dia)... Hahahaha... Tema kitorang ialah Jepun... Hai, siap ade tema tau!!! Cakap dalam jepun hahaha, seb bek kat skolah saya, saya memang belajar bahasa Jepun... Dia baik sangat..... Tapi, sekali lagi....saya yang mintak clash sebab saya dapat hidayah lepas baca novel Tautan Hati by Fatimah Syarha.... Saya kuatkan semangat saya mnx putus dengan dia sebab saya tau Allah sayang saya... Sebab tue dia bagi kekuatan pada saya untuk mintak putus dari cinta2 yang tak syara'.... Saya je yang lupe Allah sayang saya.... Tapi dengan dia, kami still macam kawan biasa sampai sekarang.... Alhamdulillah sebab tak de sebarang dendam antara kami... Saya doakan dia bertemu orang yang lebih baik daripada saya.....

Saya sambung belajar kat KUIS, and sampai satu hari ditakdirkan jumpe balik dengan  my first-puppy l0ve!!! Dengan segala ayat yang dia ada, berjayalah dia tawan saya sebagai gf nye balik... Tapi alhamdulillah saya tak lama dengan dia.... Dia...secara jujurnya bukanlah seorang yang teguh pada agama.... Sangat memperlekehkan agama terutamanya bab solat. Benda nie yang saya tak boleh tahan. Kalau masalah family tu belakang cerita.... Tapi bab2 engaku dengan Allah, kurang satu memang saya tak teragak2 mereject sesiapa pun!!! Untuk jadi suami, dia yang kena bimbing saya, bukan saya bimbing dia... Maklumlah lelaki nie ego, lama2 kalau asyik perempuan tegur dia pun akan jadi bengang. Mula-mula saya rasa saya nak tolong dia, ingatkan balik pasal solat semua rupanya buat bazir kredit je~~ Hahahaha.... Tapi lama-lama, saya rase tak taulah kenapa, saya rasa terbeban sangat dengan perangai dia... And time nie jugaklah, saya rase BERDOSAAAAAAAA sangat couple dengan dia... Time nie jugak, saya ada buat solat istikharah dan solat hajat, saya mintak Allah tunujkkan pada saya, betul ke perasaan saya pada dia nie... Alhamdulillah, Allah tunjukkan pada saya... Saya rasa benci sangat dengan dia (walhal time tue couple. Macam justahil kan nak bnci org yg kte syg)... DIA bukak pintu hati saya untuk tinggalkan dia.... Dan sekarang dia sah pun bahagia dengan awek baru dia (time aku mnx clash dlu bukan main cakap payah nak lupekan aku segala...Ah poyo je!!!) 

And sekarang, satu je prinsip saya... NO MORE COUPLE.... Setiap orang tak kan sempurna dan boleh betulkan kesalahan masing2... Bertaubatlah selagi ada masa.... Ingatlah, couple nie menyusahkan je.... Cintalah ALLAH dengan sebenar2 cinta dulu....

Buat kaum lelaki, jika anda meminati seseorang wanita, pilihlah wnita mengikut keteguhan agamanya, kemudian barulah perkara2 lain macam kecantikan ke kekayaan ke kebijaksanaan ke... Kalau dah suke, berdoalah pada Allah semoga anda dimurahkan rezeki untuk melamar wanita idaman anda... Jangan risau kawen muda tapi risaulah kalau buang masa dengan bercinta time muda.... bercinta dengan isteri lagi bagus, halal pun halal malah bertambah pahala lgi tu... ;p

Buat kaum wanita, jika kamu menyukai mana-mana lelaki, beristikharahlah kamu.... Mohonlah petunjuk-Nya... Biarkanlah jodoh tersebit ditentukan Allah, jangan memilih ikut hati, kelak mati.... Janganlah murahkan harga maruah anda, kelak Allah menghina-Mu.... Peganglah kata janji-Nya... =)

No comments:

Post a Comment