Monday, January 23, 2012

Sejauhmanakah Kita AMANAH Pada Diri Kita?

Bismillahirrahmanirrahiim..
Assalamualaikum wbt..

Dah berapa hari tak leh bukak blog nie, sebab asal tekan je nak bukak, dy akan bukak link adiwidget. Bantuan dari seorang sahabat, alhamdulillah blog saya dah berjaya dibuka seperti sediakala. Boleh bersenang hati menulis dan bercerita.

Eh lupa nak tanye, ape khabar semua? Musim-musim raya cina nie, adakah banyak limau yang anda dapat? Meh lah kasi saya siket! Cuti kali nie saya aim nak rehat kejap lepas dari minggu yang full dengan mid-term. Semput jugak, tapi takleh salahkan guru sebab saya yang culas susun masa dengan sebaiknya, mengatur jadual belajar.. Ok, entry kali nie nak cakap pasal amanah.

Apa itu amanah? Secara ringkasnya, amanah ialah satu pertnggungjawaban ke atas kita mengikut standard diri masing-masing. Apa ;pulak maksud standard diri? Adakah anda rasa anda tak standard? Bukan, maksud saya kat sini mengikut jawatan masing-masing. Ada yang menjawat jawatan sebagai barisan kepimpinan pelajar, maka amanah yang dipikulnya adalah besar. Yang menjadi bos, yang menjadi menteri, yang menjadi guru, yang menjadi pensyarah, yang menjadi polis, yang menjadi hakim. Dan tak kurang juga skop mahasiswa, menjadi seorang mahasiswa semata-mata.


Saya nak lebih fokus dari sudut mahasiswa, tetapi saya akan tetap menyentuh skop yang lain sedikit. Adakah kita rasa, kita hanya seorang mahasiswa tanpa sebarang jawatan, cukup untuk melepaskan diri kita daripada amanah? Soalan ini sering bermain-main di fikiran saya secara jujurnya. Amanahkah kita dalam menggunakan wang pinjaman atau biasiswa yang diperoleh? Amanahkah kita bila masa yang ada kita habiskan dengan perkara yang sia-sia? Bergayut, ber'sms' sampai tak boleh nak stop, lepak di sana sini dengan kawan-kawan, ber'dating'an. Sekarang mungkin kita boleh jawab, "Sukati akulah. Ko sebok kenape? Mak ayah aku pun tak pernah kisah aku pegi mane-mane." Yup, ini satu realiti yang memang tak dapat ditidakkan. Mak ayah mengurangkan sekatan ke atas anak-anak bertaraf mahasiswa dengan alasan "My son is 20. Dia dah cukup besar untuk fikir mana yang baik dan mana yang buruk." Wrong! As long as ur son or daughter is a human, so they are exposed to making mistakes.

Lagi... Kalau dalam exam kita meniru, kat mana tahap kepercayaan kita pada usaha kita? Dan kat mana pulak tahap amanah kita pada diri sendiri dan Allah Yang Maha Melihat? Kalau ustaz dah bagi exam dengan cara open book test, dan ustaz dah amanahkan, awak boleh tanya buku je jangan tanya kawan. Masih lagi nak tanya kawan sedang buku boleh dibuka, manakah nilai amanah dalam diri kita? Jom sama-sama melakukan koreksi diri. Apa yang telah kita buat dengan amanah masa yang Allah pinjamkan, ke mana perginya wang-wang yang dibekalkan oleh ibu bapa kita dalam menuntut ilmu, ke mana langkah kita selalu dipanjangkan? Adakah semuanya mampu memberi manfaat kepada Islam? Apa pula sumbangan kita kepada Islam? Ramai mahasiswa beragama Islam lupa, kita mempunyai tanggungjawab tambahan dengan title agama yang kita pegang. Kita lupa, dalam mereka menuntut ilmu, kita turut perlu menyumbangkan sesuatu untuk Islam. Bukan maksudnya kita sebagai pelajar, tugas kita hanya belajar semata-mata. Dakwah tetap perlu ada. Nampak orang buat salah, tegur, bukan maki atau caci.





Sebagai mahasiswa Muslim, kita perlukan keputusan yang cemerlang dalam setiap peperiksaan dan ujian. Kita hendak berbicara tentang agama kita, membawa imej kepada agama kita di hadapan manusia yang memandang dunia. Maka, apakah mencapai 4 flat dalam exam tak penting untuk kita berdakwah? Salah.. 4 flat amat penting sebagai kunci untuk menutup mulut-mulut orang yang cintakan dunia, dengan kita menyebarkan Islam, agama yang agung di sisi-Nya. Kejayaan kita nie pun adalah sumbangan, tanda kita berjaya melaksanakan amanah semua lapisan mansyarakat pada kita. Tapi nak capai kejayaan yang barakah, mestilah kita amanah pada diri sendiri dan berusaha sehabis baik.

Amanah dari sudut pekerjaan, yang biasa orang nampak ialah kes rasuah kan? Pecah amanah. Yup, nie pun contoh paling jelas. Contoh tak amanah yang kita nampak biasa dan kita selalu lupa ialah amanah dengan masa. Ingat balik, perjanjian kita masa mula-mula mask kerja, masuk pukul berapa, balik pukul berapa, rehat pukul berapa sampai berapa? Ramai orang best masa rehat tapi dalam tak sedar, tak best sebab dah termakan masa kerja. Walaupun saya belum bekerja sepenuh masa, tapi melalui sedikit pengalaman yang saya tahu, ini realiti orang bekerja sekarang. Mula-mula, kita curi masa, sikit-sikit curi tulang, sikit-sikit lagi curi cuti, takut-takut sampai curi wang pula. Ini taktik syaitan nak lengah-lengahkan kita. Jadi sebagai orang yang amanah, tunggu apa lagi?



Amanah konteksnya luas. Setiap apa yang Allah berikan pada kita merupakan amanah yang tidak terkira. Mata, tangan, mulut, ahli keluarga dan sebagainya. Jagalah amanah-amanah kita dengan penuh rasa tanggungjawab dan bersyukur kepada Allah SWT. 

Semoga entry kali ni dapat memberi sedikit manfaat kepada semua. Sebarang kesilapan bicara saya mohon ditegur. Wassalam.

No comments:

Post a Comment