Tuesday, August 23, 2011

Happy Birthday MAMA

Bismillahirrahmanirrahiim..
Assalamualaikum wbt...

Thanx for reading this nothing blog... Really appreciate all my readers and not forgotten, to all my followers. Segan bile semakin bertambah follower sebab rasenye blog nie sangat banyak kekurangan. Nak kate blog nie cantik berhias, kompem memang tak lah kan... So simple blog nie bab2 hiasan. Saya memang pemalas siket nak mebghias-hias blog neh.. Hehehe. Nak kata isinye bagus, mantap2... Tak juge. Banyak merepek-repek and ape yang saya tulis kat sini, secara totalnya ialah dari ape yang terbuku di hati saya, apa yang berlegar-legar di minda saya, dan apa yang saya simpan kemas untuk perkongsian semua, tak kisahlah sedikit peringatan atau kisah saya sendiri.

Oh yeah! Hari nie hari lahir yang ke-43 untuk my beloved mama! Happy birthday mama! We LOVE Mama.Macam biasa, sambutan birthday diorganised oleh saya selaku anak sulung. Tak kesah beday sapa-sapa pun, saya yang akan organize. (Sapa-sapa pun adalah merujuk kepada my family member ONLY ye…) Selame nie, kalo beday sesape, MAMA yang akan masak untuk kitorang. Actually, bukan mase beday je mama masak, tapi SETIAP HARI mama yang masak… Bukanlah maksud nya saya tak tolong mama, tapi nak buat penegasan, betapa mama tak pernah lupa tugasnya untuk memasak, memberikan bekalan tenaga untuk kami supaya tak lelah dalam menimba ilmu. Tapi hari nie, SAYA BERJAYA masak sendiri dari awal sampai habis. Hehehe

Seronok gile sebab ini kali pertama mencuba memasak benda yang bagi saya makanan best-best lah. Saya tak pernah pun buat sendiri sebelum nie. Kalo setakat lauk-lauk tu, sikit-sikit retilah. Taklah pro sangat kan.. Mungkin bagi orang-orang lain, bende nie simple gile, saya je cam baru batak nak try test buat.. Hari nie saya masak NASI AYAM! Seyes macam-macam pasaan bercampur-campur mase mule-mule nak masak. Cam tak yakin, takut pun ade. Ape da takut. Bukan orang nak masuk meminang pun kan? Hikhikhik. Yelah…takut tak sedap, kesian orang puase kan… Walaupun da amek resepi, 3,4 kali jugak tau study resepi bia tak miss satu pun! Hahaha Kelaka! Resepi pun dah lah dalam laptop nie hah save nye.

Bile start je masak,mule2 saya rebus ayam dulu, bau dy naik wahhhhhh!!! Macam best gile! Terus bersemangat nak masak. Mudah-mudahan menjadi. Tu je doa saya dalam hati. Teringat pulak best fren saya, Fad cakap, “Asy, ko masak ikut je resepi, gerenti jadi.” Dia memang sangat pandai komen n bg suggestion soh masak itu ini. Hahaha. Mase bau naik, mama pun kate “Ok3, bau dah naik. Bau je lah…” Hahaha Tergelak-gelak saya kat dapur. Saya tak kasi mama masuk dapur atau intai-intai saya masak. Kang tak menjadi, xbest lah… Hahaha Bole pulak camtukan???
Inilah hasilnya…

nasi ayam tapi xde tomato... hahaha miss part lah tomato...


jus epal merah


for my Mama sebab mama sangat suke Cadbury Almond neh

kek beday untuk mama. seb bek dapat beli kek nie, elok pulak ada sebijik j kat kedai tue..


sesi suap menyuap oleh budak kecik neh @ Nuna pade abang nye, Ajiq

Kire menu untuk celebrate beday mama hari nie ialah NASI AYAM + JUS EPAL MERAH + KEK COKLAT + COKLAT CADBURY. Ape-ape pun, sesungguhnya 1st trial kan… Sangat seronok bile dorang kate sedap! Hahaha Cume ade jugak part yang tak bape ok. Hehe biaselah first trial.

Walau apa pun, saya rasa puas hati sebab saya berjaya gak masak untuk mama dari awal sampai habis. Weeee ^_~
Ok, wassalam..




1 comment: