Sunday, August 14, 2011

JANGAN BERTAQLID BUTA

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt...

Semalam, tengah-tenga berbuka, ayah bagitau saya, "Kakak, ayah tengok kat surau tadi, fatwa Selangor dah keluar, kata ASB haram." Saya menjawab, "Owh, ye ke.. Bile keluar fatwanye?" (Sungguh aku nie tak peka betul). "Nanti kakak search lah dalam internet." Saya jawab, "Ok, ayah." Dan sesi berbuka diteruskan dengan menikmati hidangan yang ada.

Balik dari terawih, saya search pasal ASB, fatwa negeri Selangor kata HARAM and saya da jumpe. Then, saya post link tue dekat wall saya, tibe-tibe adelah seorang hamba Allah nie terus comment cengginih (saya  capture balik ape yg dy comment)


Sesungguhnya, mase bace comment nie kat link saya tue, saya tergamam. Ayat yang dikeluarkan bagi saya sungguh kasar. 



Then, mase nie saya tanye dia, tapi fatwa Selangor dah keluar kata haram, so cemane? Dia reply panjang3 cam kat bawah nie.








Saya senyap je bile orang nie dok pong pang pong pang. Ye, saya mengaku, saya tak tau. Bagi saya, penerangannya tak menjawab persoalan saya. Saya makin kusut dengan apa yang diterangkan sebab saya langsung tak faham satu apa pun. tapi tak bermakna saya membuang SEMUA ape yang dia cakap. Saya tertarik dengan satu point dy, PERBEZAAN FATWA, yang dia pertikaikan yang mana nak diikut. Saya makin kusut dan saya terus dapatkan lecturer Fiqh Muamalat saya, Ustaz Rosli bin Mokhtar dan tanya. Ustaz Rosli bagi jawapan yang ringkas, iaitu dia menyokong fatwa daripada Majlis Fatwa Kebangsaan kerana beliau berkata, itu selari dengan apa yang beliau belajar. Saya mengucapkan terima kasih kepada Ustaz Rosli kerana telah menerangkan kepada saya, tapi secara jujurnya...saya masih tidak merasa cukup dengan penerangan yang diberikan. Lalu, saya mengutarakan persoalan yang panjang kepada seorang senior saya dengan harapan beliau dapat membantu saya menghuraikan persoalan saya mengenai ASB nie.

Saya : assalamualaikum... kite nak tny, simpanan di asb kan haram. kalau dia punya keuntungan tahunan asb tu, boleh ke kalau kita gunakan utk family, tapi untuk beli buku atau beli baju raya ke.. tapi xdigunakan untuk beli makanan? addition quest, ftwa haram asb kat selangor dikeluarkan 12 Mei 2011 (ini link nye)
http://www.muftiselangor.gov.my/KoleksiDownload/16062011/ASNASB.pdf

tapi fatwa kebangsaan pulak kata asb harus... (ini link nye)
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/pelaburan-dalam-asn-asb-dan-seumpamanya

camne ye??
nk ikut yg mane ye?

Senior : 1- klu benda haram, guna utk apa pun x bleh... beli bju ke, buku ke, makn apatah lagi...
            2- majlis fatwa haram ada sebabnyer, dan yg kata harus pun ada sbb nyer, masing2 ada hujahnyer...

terpulang kpd mana2 individu utk ikutnyer...
cthnyer, dlm hukum hakam agama, mazhab ni kata mcm nie, mazhab tu kata mcm tue, psatu asyrafiah      nak ikut yg mne?
tntu perpegang stu mazhab bukan?
jadi terpulang nak ikut yg mana...
cuma stahu sy, fatwa ni menjadi tidak seragam krn pihak ASB or ASN tidak memberi kerjasama dalam melaporkan sumber pelaburan seperti yg diminta oleh pihak fatwa...
tu yg jd khilaf antara mereka...

Saya : owh...macm tue... jd kalau kita berpegang pada yang harus, then dividennye adalah dikire halal, kalau pegang pada yang haram, maka semuanya adalah haram. betulkan?? nie yng kite paham.

Senior : bnda yg khilaf antara haram halal ni bleh juga dikenali sbagai syubhah bg sape2 yg was2... klu yakin, truskan... yg was2 baik tinggalkan...

Saya : haaa itulah sekarang kite dh jadi ragu2 sebenarnya... sebab tu kite nak tanya camne status dividennye. kite egt, esok kite nak ttup akaun asb tu. kite ad tny kwn kite tntg dvden tu cmne. dy kate, gune tapi jgn beli makanan. guna lah untk bli bnd2 cm buku ke..boleh eh cmtu?

Senior : tak... mna bleh, sume sumber hasilnya satu, mne bleh sbahagian jer...
            nak tutup pun x de msalah,
            klu nak menyimpan, baek asyrafiah beli n simpan emas...

Saya : mksdnye, dividennye tue boleh gune untuk ape ye?

Senior : klu asyrafiah yakin ia harus, maka apa saja sesuai dibeli dgn duit tu...
            tp klu x yakin, maka nak bli apa pun x bleh...
            klu ckup haul, jgn lupa zakat...

Saya : owhho, macam tue...
kalau kite berpegang pada harus, tapi kita risau ada syubhah, kita ttup akaun n dividen tu           kite gune mcm biase lah kan, boleh kan cmtu? sorry sgt ye byk tnye

Senior : yup, guna mcm besa...

Saya : alhamdulillah, baru clear... ok time kasih banyak2...

Senior : afwan...
            kita ada emas sbagai sunnah, x perlu terkejar2 kan plaburan klu was2...
            ok2, wassalam

Saya : ok2 faham3 again tans utk sume pnrgn
          wsslm

Ok, ini hasil yang saya dapat. Lebih clear sebab musababnye... Dan saya boleh berfikir dengan betul untuk beramal dengan yang mana.

Yang saya nak tegaskan, JANGAN CEPAT CAKAP, BERTAQLID BUTA. Ingat, khilaf dalam pandangan itu rahmat Allah. Setiap orang ada pendirian masing-masing, dan kalau kita berpegang dengan sesuatu pendapat yang kita kata rajih, why not explen dengan tahap yang mudah dulu. Bawak dari hukum dan contoh yang selari dengan 'urf masyarakat. Jangan tibe2 kua pasal PNB sebab nak tau pasal hukumnya tak paham2 dan tak terjawab-jawab persoalannya... 
Wassalam.

p/s: TAQLID : mengikut, 'URF : kebiasaan atau adat. RAJIH : paling betul.


No comments:

Post a Comment