Wednesday, January 2, 2013

Tugas Semakin Tinggi, Nafas Semakin Semput

Bismillahirrahmanirrahiim
Assalamualaikum wbt

Hai semua! First of all, semoga semua mendapat kesejahteraan yang berganda dari Yang Esa, dikuatian iman dan semangat mengahaapi hari-hari yang bakal mendatang. And...


Yang paling membengangkan ialah, menyambut tahun baru dengan kehilangan syampu. Ya Allah... Miskin betul si penuri. Syampu aku pun kau nak amek~ Haduiiii Mula risau bila kecurian mula berlaku. Mula-mula syampu.. Nanti lama-lama... Nauzubillah. Moga Allah bagi kesedaran kepaa kamu wahai si pencuri.

Tak sedar, dah masuk minggu keenam belajar. Satu subjek dah booking untuk mid-term iaiatu undang-undang Islam dan Masyarakat. And then, tadi baru trau, Puan Maffuza cakap nak buat mid term Undang-Undang Pentabiran Jenayah Islam minggu depan. Mungkin ISNIN!!!!! Owh nooooo! Tadi jugak pegi check assignment Istinbatr, Ustaz suruh repair. Dan esok pulak nak bahagikan tugasan family law punya assignment. Phew~ Semput lah den~ Dan dekat bilik, saya lebih banyak diam sebab nak fokus pada assignment dan kerja-kerja lain.

Encik Redha Resources, saya nak meja sebesar library BOLEH TAK~

Dan alhamdulillah tadi Allah permudahkan saya cari bahan. Terserempak dengan Kak Raudhah and the geng. Kebetulan, mereka pun kena buat assigment tentang ayat ahkam. Bahan pun lebih kurang. Terima kasih Ya Allah kerana sudi membantu... Syukur sangat dalam hati.. ^__^ 

Hari nie, Ayel masuk tadika. Tak sabar nak cuti mid-sem. Nak tenok dia pakai baju sekolah. Tadi mesej mama tanya, Ayel nangis tak masuk sekolah? Mama cakap, "Tak pun. Ok je..." Haha Hero kot... Kat rumah ketua gangster, takkanlah kat sekolah nangis, kan? Kikiki Apa-apa pun, tetap tak sabar nak tengok dia pakai baju sekolah. Mesti comel. Hari tu balik pun dia komen, "Seluar Ayel besya... Nak kena cari tali pinggang." Hahaha

Ajiq dah masuk darjah 6, tahun nie UPSR. Qila darjah 3, Yana Form 2, Amer Form 5. maknanya, ada dua hero yang akan hadapi dua exam besar thi year. Set your goal boy! Kerana dengan ilmu kalian, insya Allah akan menjadi pewari anbiya' dan ulama' dalam menyebarkan Islam. Kalianlah mata-mata agama, yang akan meneruskan perjuangan menyebarkan Islam walau dengan apa cara.

Semalam visit bilik yang dulu, adik-adik bilik mengusik, "Kak Asy dah 23 tahun. Kak Asy dah kena kahwin sebab Kak Asy dah tua." Saya sambut gurauan mereka dengan tawa sahaja. Kelakar. Kerana hakikat perkahwinan itu tidak selamanya dirias dengan senyuman semata-mata. Perlu persediaan yang mantap. Mama pun cakap, "Hai kak... Dah 23 tahun dah umur tu..." Saya buat-buat tak faham. Buat-buat tengok luar. Buat-buat nak sidai baju. Haha Bukan mengelak. Bukan jugak terlalu memilih, tapi saya memang memilih yang terbaik untuk jaminan masa depan saya. Meang nobody perfect tapi kita boleh pilih ikut piawaian yang Allah SWT dan Nabi pesan kan? Bukan lelaki je yang kena pilih wanita solehah, malah hak yang sama turut diberikan kepada wanita.

Maka, aku sedang mempersiapkan diri, mempertingkatkan kualiti diri. Kerana aku yakin, seratus peratus yakin kepada Allah SWT, satu hari yang DIA rasakan sesuai, maka DIA akan temukan aku dengannya. Aku bukan tidak berusaha dalam mencari cinta, tapi cinta yang aku awla kan untuk masa sekarang ialah cinta pada Yang Esa, pada Nabi Muhammad SAW, pada hali keluarga dan sahabat handai. Buat apa aku tergesa-gesa mengemis cinta seorang lelaki sedangkan episod cinta aku dengan Illahi belum selesai? Ini prinsip aku. Maka aku yakin pada DIA, untukku telah iciptakan seorang lelaki sebagai pembimbing dan teman sejati dunia akhiratku. Moga Allah menjaga'mu' meskipun aku tidak tahu, siapakah gerangan 'kamu'. ^__^

Ada satu ayat yang selalu bermain-main dalam hati saya, 'dia' saya umpamakan sebagai matahari. Dan saya, saya umpamakan seperti kuman. Aku si kuman saban hari dapat merasakan cahayanya. Saban hari merasa terang dengan cahayanya. Si matahari itu jauh di atas langit kedudukannya, sedangkan aku hanyalah kuman dicelahan rumput. Kecil dan mungkin tidak terlihat oleh si matahari. Untuk menegur si mentari itu, aku rasa tiak sepadan. Tapi mungkinkah satu hari nanti, aku menjadi bintang buat si mentari itu? ^__~

Amboi, busy-busy pun sempat kan nak tulis blog. 
Blog nie tak diletak kat fb, ebab rasa ini macam diary.
Get to go.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment