Saturday, December 1, 2012

New Postage For New Semester

Bismillahirrahmanirrahiim
Assalamualaikum wbt...

5th semester. Baru enam hari saya menapak untuk semester kelima. Hari kelima pun dah cabut balik rumah. Bukan cabut-cabut kosong, tapi cabut sebabnya tertinggal enakmen-enakmen yang nak diguna and beberapa barang-barang asas yang lain. 

Memulakan hari pertama untuk sem 5 dengan menunggu jadual. Betullah, penantian itu satu penyeksaan. *Alamak, aku kompius lah pulak, penyeksaan ke penyiksaan* Sebab ape penyeksaan? Sebab nak kena susun jadual untuk subjek yang nak di add drop. Ada tiga subjek lagi dari sem bawah yang belum berjaya untuk di ‘add’ iaitu Hifzul Quran 3, Hifzul Quran 4, Bahasa Arab 1. Sem nie just lepas untuk add Hifzul Quran 3. Paling seksa saya rasa nak add Bahasa Arab 1 nie… Berapa sem yang dah lepas pun, masalahnye tetap sama. At last, Alhamdulillah ada jalan penyelesaian. Kami nanti akan dibuatkan satu kelas khas untuk pelajar-pelajar lompat. Tapi bukan untuk sem nie, sem depan. Maknanya, sem depan kami punya kredit hour ialah 19. Kalau nak compare dengan dak2 IPTA, kami memang sikit lah kalau nak cakap tahap belas-belas tu kan, tapi itulah beza IPTA dengan IPTS. 


Konon-konon inilah buku law yang nak kene dikhatam dan dihadamkan untuk sem nie. Untunglah kalau buku law colourfull.  Bak kata Ustazah Sarah, subjek law is a dry subject. Lebih kurang macam subjek yang takde perasaan lah nak dibaca. Ustazah Sarah cakap lagi, "Awak baca buku law dengan awak baca buku novel lain ye. Novel ialah buku yang penuh dengan perasaan tapi buku law ialah buku yang takde perasaan." Mungkinkah buku law jugak yang berjaya menjadikan aku takde perasaan jugak~ 

Sem nie, saya amek 3 subjek Law, 2 subjek law yang wajib, satu lagi subjek law elektif. Untuk elektif, saya amek Undang-Undang Islam dan Masyarakat dengan classmate yang seramai 18 orang. Actually, ada 36 orang tapi divide dua class. Ok lah macam tu. Lapang sikit. Mula-mula saya rasa macam, alamak subjek nie belajar pasal ape ye? Macam tak nampak clue belajar pasal apa. Sekali Ustazah Sarah masuk, ok mula-mula tu takde lah ape sangat. Tapi, masa kelas tutor, beliau dah bagi assignment. Setiap orang kena buat dua assignment, personal dengan grouping. Yang personal bagi saya best gile!!! Sebab tajuk pilih sendiri, mengenai isu masyarakat, dan untuk assignment nie, dikecilkan skop untuk buat sikit kajian lapangan dengan mendapatkan maklumat bersumberkan KUIS, sama ada lecturer atau pegawai-pegawai BPA ke BPM kea tau mahasiswa sendiri. Saya dah pilih tajuk, “Kahwin Muda dan Impaknya pada Kehidupan Mahasiswa.” Saya tak tau kenapa, tapi teruja nak buat pasal tajuk nie. Teruja nak kawin ke? Eh takde lah pulak pk sampai ke situ. Sekarang tengah tunggu responden bagi jawapan. Untuk grouping pulak, “Pegawai Syariah Wanita di Mahkamah-Mahkamah Syariah di Malaysia.” 

Subjek law yang wajib, yang first law syari’ah. Undang-undang Pentadbiran Jenayah Syari’ah. Puan Mahfuza yang aja. Nie pun selang sehari Puan Maffuza masuk kelas, dah dapat tajuk assignment. Tajuk assignmentnya “Konflik Bidangkuasa Mahkamah Sivil dan Syariah dalam Undang-Undang Jenayah.” Enakmen Jenayah lah banyak sangat yang saya tertinggal kat rumah. 

Subjek law sivil yang saya belajar sem nie ialah Undang-Undang Keluarga Sivil. Awal-awal kuliah dah start belajar. Dengan takde buku, saya rasa macam pening sikit. Bukannya apa, pening nak faham dan try catch up. Bukanlah tak dapat langsung nak catcth up tapi rasa macam banyak miss. Dengan buku yang takde, memang klakar. Puan Zaini yang ajar, Puan suh cari kat perpustakaan. Bila saya cek buku tu kat perpustakaan, ada SATU je dan DAH HILANG!!!! Ya Allah, memang lah saya berterima kasih sangat pada insan yang telah hilangkan tu. Kenalah ikhtiar cara lain nak cari buku tu sebab buku tu memang dah tak dijual dekat pasaran kerana writer nye dah meninggal dunia. 

Erm...ape lagi nak membebel eh? Subjek Maqasid belum start lagi. Subjek Istinbat, Ustaz Ismail dah test kami dengan me'refresh' subjek Masadir &  Usul Fiqh II. Huaaaaaa!! Berpeluh kot! Tak banyak yang ingat. Tapi secara tak langsung, terasa 'ditampar' bila ustaz dengan caranya menyedarkan kita, belajar bukan untuk pointer semata-mata, tapi nilai ilmu.

Apa-apa pun, sem nie walaupun minggu 1st, subjek yang paling bersemangat untuk bagi kerja ialah subjek law. Sem nie amek 3 paper law pulak. Sem lepas yang dua paper pun macam nak pecah otak. Yeay!!! Sem nie mari lah perah otak kuat-kuat! Semoga ilmu yang dipelajari sentiasa di hati dan minda untk diamalkan, buakn di atas kertas untuk dapat pointer semata-mata.

Thanks for reading this long entry.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment