Friday, December 21, 2012

Kehausan di Lembah Ilmu

Bismillahirrahmanirrahiim
Assalamualikum wbt

Rinduuuuuunye dekat blog! Dek tuntutan assignment dan beberapa tugasan lain yang lebih awla (utama) dalam melunaskan tanggungjawab sebagai seorang pelajar, maka saya ketepikan sekejap kerinduan untuk berblogging dan kerinduan ber'fbooking'.

Kalau duduk rumah, kita ada cerita lain. Maksudnya tidak terikat dengan cerita ilmiah biasanya. Bercerita tentang kegiatan di rumah, keletah adik-adik. *tibe-tibe homesick* Tadi pun masa dengar azan Maghrib kat masjid KUIS, teringat dekat abang. Sama dengan lagu azan abang pernah bertanding dulu. Esok abang balik, tapi saya memang tak lah balik esok kan, sebab ada walk for peace program, for co-cu. Huhhh Tapi tengok kat tentatif, alhamdulillah ada talk. So, i'm get happy there.

Kali ni saya suka nak share pasal 'haus'. Haus atau bahasa formalnya, dahaga. Dapat banyak assignment, memang satu tugasan. Tapi itu titik untuk kita mula mengkaji lebih dalam tentang sesuatu isu yang kita dapat. Memang macam-macam dugaan. Dengan pasal bahan, pasal library yang tak berapa nak complete. Senang cerita, halangan memang ada untuk cemerlang. Take it positive. Nak pulak sem nie belajar subjek Civil Family Law, bahan kat library LAZIMnya tiada. Jadi, perlu kreatif untuk cari sumber bahan. I'm not going to talk about assignment, but i'm going to share about knowledge.

Kalau siapa-siapa yang alert, ada Seminar Rahsia Mencari Pasangan dah dibuat kat KUIS. Saya antara salah satu peserta yang join. Kenapa? Adakah sebab saya rasa teruja nak cari pasangan? TAK. Tapi sebab masa iklan tu dibuat, saya kira-kira dengan kalender, esoknya ialah ko-ku. So, mesti saya tak balik. Dan saya rasa, daripada terlopong kat bilik baiklah saya join memandangkan best friend saya pun beria-ia suh saya daftarkan. Alhamdulillah, get infos. Saya sebenarnya lebih sukakan 'kegemukan ilmu' yang disampaikan oleh Ustaz Don Daniyal sebab beliau bawak contoh-contoh langsung dari Nabi. Cerita-cerita yang diimport khas dari zaman Nabi. Sweet dan tak sangka Nabi punya baaaaaaaaaaaanyak cerita-cerita yang saya tak tahu.

Contoh camni. 'Aisyah R.A. bukanlah seorang yang pandai memasak dan beliau diajar oleh isteri nabi Ummu Salamah. Satu hari, Ummu Salamah datang berziarah ke rumah 'Aishah bersama Rasulullah. 'Aishah tengah menghidangkan satu masakan dan bergurau dengan Ummu Salamah, "Kalau ang tak makan, aku calit kuah nie kat muka ang" (dialek Ustaz Don). Ummu Salamah memang tak makan, sebab dia tau rasa masakan 'Aishah tidak seberapa. Dan bila Ummu Salamah betul-betul tak makan, 'Aishah calitkan kuah pada muka Ummu Salamah. Tau apa Nabi buat? Baginda SAW kebelakangkan sedikit kerusinya, sambil melihat kedua-dua isterinya. Baginda berkata kepada Ummu Salamah, "Lah yang ang dok diam tu pasai pa? Hah pi lah calit kat muka dia pulak" (dialek Ustaz Don) Dan Ummu Salamah pun membalas perbuatan 'Aishah, dan mereka sama-sama ketawa bahagia.

Next, ada talk Masjid di Hatiku by Imam Muda Fakhrul. Secara jujurnya, ramai golongan hawa yang datang. Saya juga tak pasti apakah aim masing-masing. Saya pulak memang buta Imam Muda. Yang saya tau, Imam Muda Mujahid kat KUIS amek tahfiz. Tu pun, kawan-kawan yang tunjuk and bagitau yang mana orangnye. Maaflah, saya memang tak ikut sangat channel-channel Astro *alasan* Ok, berbalik pada tajuk nie. Saya rasa berbaloi-baloi dengar talk ni. Memang jumlahnya tak seramai Seminar Mencari Pasangan *mungkin sebab tempatnya dekat Audi PTD kot? lagi kecik dari PKK dan mungkin jugak ramai yang balik*

Betul, realitinya orang lebih memburu tajuk-tajuk diskusi yang membicarakan tajuk cinta. Tajuk selain daripada itu, kurang dititikberatkan. Banyak yang saya nak kongsi daripada talk IM Fakhrul antaranya:

- Beliau kata cabaran sebagai seorang dai'e (pendakwah) kalau dok pom pang pom pang sana sini, tapi angkat selimut masa dengar azan Subuh dia kalah, 'aib sangat.
- Bila kita tinggalkan satu kebiasaan (solat jemaah) maka Allah akan tutup hatinya.
- Orang yang tak suka datang ke masjid, hatinya berpenyakit.
- Kamu jaga Allah, maka Allah jaga kamu (Hadith)
- Kita sangat sensitif dengan nilai duit tapi tak sensitif dengan nilai pahala.
- Hukum solat jemaah itu wajib berdasarkan satu kisah zaman Nabi. 'Abdullah Ibnu Makhtum seorang sahabat yang buta. Datang kepada Nabi dan bertanya, "Wahai Nabi, sesungguhnya aku buta. Adakah pengecualian untuk aku tidak solat berjemaah di masjid." Baginda jawab, "Ya, pulanglah kamu." Kemudian, azan pun berbunyi. Nabi panggil balik 'Abdullah dan bertanya, "Wahai 'Abdullah, apakah kamu mendengar bunyi azan tadi?" Dan sahabat tersebut menjawab, ya. Nabi jawab, "Masuklah kamu ke dalam masjid untuk menunaikan solat berjemaah." Maksudnya, orang buta pun kena sembahyang jemaah, kita yang celik ni camne pulak?
- Bila azan berbunyi, kita tak segera bangkit nak jawab panggilan Allah, maka kita kena cari ubat untuk diri kita.
- "Tiada solat yang sempurna bagi orang yang berdekatan dengan masjid tapi tidak pergi ke masji untuk solat." (Hadih)

Nampak beratnya bagi kita, kan? Tapi, kalau nak syurga, memang kena kuatkan semangat lawan godaan-godaan kecil nie.

Next entry, I'll share about 'Impak Kahwin Muda dalam Kehidupan Mahasiswa'. Ni tajuk assignment personal bawah subjek Undang-Undang Islam dan Masyarakat.

Sampai sini dulu.
Thanks for reading.
May Allah bless u! ^____^
Wassalam..

No comments:

Post a Comment