Sunday, March 3, 2013

Berdialoglah Dengan Tuhanmu...

Bismillahirrahmanirrahiim
Assalamualaikum wbt...

Saya berharap untuk mencoret perkara yang ringkas dan padat.

Kita dikurniakan Allah SWT masa suka dan juga masa berduka. Ramaiiiiii, saya ulang ramai sangat antara kita yang lebih ingat, lebih kenal Allah SWT masa susah, daripada masa senang. Saya juga begitu, kerana saya juga manusia.

Kita ingat Allah masa kita sakit, masa kita disakiti, masa kita kesempitan, masa kita nak exam, masa kita susah. Berapa ramai yang ingat Allah masa sihat, masa ceria, masa cemerlang, masa dilimpahkan nikmat? Bukan tidak ada, tetapi jumlah kecil.

Adakah masa yang khusus untuk berdialog dengan Allah? Teringat saya ketika berada dalam Forum Cinta Mahasiswa rasanya yang disampaikan oleh Dr. Rubiah. Beliau memanggil dua orang wakil, seorang siswa dan seorang lagi siswi. Beliau bertanya, bilakah masanya kamu rasa link dengan Allah? Dan kedua-dua mereka menjawab, ketika solat. Beliau berkata, SALAH dan jawapan itu SANGAT SALAH. Kerana mungkin sahaja kita lupa firman-Nya di dalam surah al-Qaaf, ayat ke-16:

 وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ 
“Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya” 

Berdialoglah dengan Tuhanmu Yang Esa tanpa membataskan waktu. Tanpa perlu ada masa yang khusus. Berdialoglah dengan apa cara sekalipun kerana Tuhanmu Yang Maha Agung itu mengerti apa pun bahasa yang kamu gunakan. Kongsilah dengan Dia setiap duka dan bahagia.

Bacalah Quran dengan cara bertadabbur (membaca makna bagi setiap ayat yang kita baca). Cubalah, kerana biasanya di tengah-tengah ayat yang kita baca, ada perkara yang Allah tegur kepada kita, ada perkara yang Allah janjikan kepada kita, ada perkara yang Allah pujuk lara kita. Ingat, Tuhanmu itu Maha Setia, mengatasi segala kesetiaan manusia.

Tengah shopping pun boleh berdoa. Doalah dalam hati, kerana Allah Maha Mengerti. 


Satu perumpamaan yang simple. Dua situasi yang berbeza. Pertama, anda ada seorang kawan baik. Selalu bersusah senang dengan anda. Satu hari kawan baik anda menceritakan bahawa dia dalam masalah kewangan dan meminta bantuan anda. Seorang lagi, kawan yang jarang contact dengan anda, tibe-tibe mintak pinjam duit RM1,000. Anda rasa, kawan yang mana satu anda akan bantu? Mesti anda akan rase pada kawan yang jarang contatc tu macam nie, "Eh apehal pulak masa susah jumpa aku? Sebelum nie ko ke mana?" Tapi, dengan kawan baik anda, jika dia mohon bantuan RM1,000, anda dengan senang hati menghulur bantuan. Malah, mungkin anda akan beri lebih dari amaun yang diminta.

Begitu juga dengan Allah. Teringat seorang guru saya pernah mengingatkan, kalau kita nie punyalah malas nak berdoa dekat Allah, tiba-tiba bila kita dapat musibah, baru doa dari nama kita paling banyak naik kelangit, risau Allah tak kenal doa itu. Nak ke kita, doa kita tu dicampak kembali ke muka kita? Renungkanlah...

Berdoalah untuk setiap perkara yang kita lakukan. Pelajaran, kesihatan, rezeki, kesejahteraan kedua ibu bapa, hubungan baik sesama manusia, penindasan, jodoh dan macam-macam perkara lagi.

Ok, sekian sahaja coretan sebelum tidur.
Wassalam.

2 comments:

  1. allah allah..betul tu asy..allah tu selalu ada dengan kita.cuma kita yg lalai dari terus menginagti dia :(

    ReplyDelete
  2. exactly... Allah xpernah jauh dr kite, tp kite yg sllu sangat lalai.. :(

    ReplyDelete