Monday, July 9, 2012

Mari Menggila Sekejap!

Bismillahirrahmanirrahiim..
Assalamualaikum wbt...

Seronok sangat semalam. Ayah bawa pergi bookfair di SACC Mall. Mase nak masuk guna entrance belakang, saya EXCITED sangat bile nampak booth Galeri Ilmu. Sebabnya itu publisher untuk buku Hilal Asyraf dan buku terbaru karya Ustazah Fatimah Syarha & suami. Masa tu, tak fikir ape dah. G jumpa ayah cakap, "Ayah, nak pinjam SERATUS sekejap." Ayah gelak. "Sekejap?" Ayah kelakar dengan wording tu. Haha. Saya cakap, "Aah lah. Kejap. Sekarang, tak cucuk duit lagi. Nanti jumpe bank, kak cucuk duit, then kakak bayar lah pada ayah ye." Kikiki Masa saya dapat RM100 dari ayah, cukup lah nak melompat-lompat. Tapi, coverlah kan. Takkan nak melompat betul-betul kan. Cukuplah saya senyum sepajang jalan saya nak cari booth tue.

Saya pusing punya pusing, kelam kabut rasanya bila saya tak jumpa booth tu. Takkan lah aku bermimpi kot?  Then, tengah-tengah orang sibuk nak pusing, orang Linguaphone pulak tahan. Adeyyy. Tak suke betul, sebab kawan saya sendiri penah kene tipu dengan orang Linguaphone. Tak pasal-pasal kene bayar RM2,000 pada Linguaphone. Orang dah tahan, ajak cakap, I'll try to make it short. Tak suka bila orang kacau ape yang saya dah aim, novel!

Linguaphone's: Adik, belajar ke kerja sekarang?
Me: Belajar.
Linguaphone's: Nak cuba mahirkan English tak kat sini? Er.. sebelum tu, dah lepas MUET?
Me: Dah.
Linguaphone's: Dapat band berapa?
Me: Band 4.
Linguaphone's: Oh, hebatnya. Amek bidang ape sekarang?
Me: Law *dalam hati, ish kalo dah cakap band 4 tu, dah lah. takyah le tahan.*
Linguaphone's: Oh, so can you speek English.
Me: Yes, but sometime I feel not confident with myself.
Linguaphone's: Why...why you didn't confident with your English? *dia pun cakap BI tergagap-gagap.serius bengang dengan orang Linguaphone nie*
Me: Because I think I still 've grammatical problems.
Linguaphone's: Then, can you here for the briefing?
Me: I'm sorry. I'm late just now because I need to find my books before 1 pm. Then my father will pick me up here. Sorry, next time. *hancur lah BI aku.*
Linguaphone's: *senyum tak perlu kata apa-apa*

Memang kelaka. Then, terus cabut tak pandang belakang, sebab mencari aim, buku-buku novel Hilal Asyraf. Masa jumpa je booth dia, nak sujud syukur kat situ. Selama ni memang termimpi-mimpi nak beli buku novel dia, sebab serius I'd fall in love with his style of writing. Yang saya plan, nak beli tahun depan, masa bookfair tahun depan kat PWTC. Tapi, Allah bagi rezeki untuk beli tahun nie, semalam. Bersyukur sangat. Terus keluarkan handphone, totalkan harga and lepas diskaun, berapa boleh dapat. Haha. Daripada RM111, jadi RM94.40. Oklah, CUKUP dengan RM100. Dalam kereta, senyum je~! 

Lepas tu, pergi hantar adik balik asrama, mama nak singgah tengok kain untuk buat baju raya kat belakang Centre Point. Jalan ape tah namanya, tak ingat. Masa masa carik kain nak buat baju, mata saya pulak melekat kat baju-baju yang biasanya orang buat untuk kahwin! Cantik gile. Jatuh cinta dengan kaler blue turquoise. Saya survey harga and bandingkan corak dia. Saya cakap kat mama, "Nanti kalo wedding nak pakai kaler nie lah mama. Cantik, kan?" Mama cakap, "Pakailah nak pakai apa pun. Baju tu ada je kat kedai baju, bakal baju melayunya tu dah ada ke belum." Gulp! Her question kill my next word! Saya mampu gelak je lah, kan.

Sampai Kamdar, kain lagi cantik-cantik. Price dia lagi murah. Ada orang tu tanya saya, cari kain apa kak? Saya cakap, "Oh, tengok tengok kain plain untuk wedding. Biasa kalau untuk buat jubah punya, still kene potong 4 meter jugak ke?" "Aah, 4 meter jugak kak. Bila wedding nye kak?" Saya jeling kat mama, mama buat-buat tak dengar. Hahaha! "Insya Allah, hujung tahun nie..." *pakai dan je nak jawab* "Kene cepat beli kak. Nanti tak sempat buat baju." Amboi, tau lah nak suh kain kau laku cepat. Kat tangan dia dah siap ada gunting ngan pembaris ukur kain tu. *mati lah aku jawabnye* Hahaha "Erm, sabar-sabar. Saya tengah survey nie." Then, mama panggil orang yang dah ready nak potong kain tu, potong kain untuk mama. L E G A tau! 

Semalam memang best. Macam-macam betul perangai. Dan kalau saya pulak, bila saya dah suka atau aim pada something, I'll try my very best to achieve my dream. Walaupun terpaksa mengarut untuk banyak benda. Hari nie, kesian pada orang Linguaphone dan orang kedai Kamdar sebab saya dah mengarut pada diorang.

Haha.
Ok guys. See you next time. 
Thanks for reading this nonsense article. ^__~
Wassalam.

No comments:

Post a Comment