Monday, November 7, 2011

School of Life

Bismillahirrahmanirrahiim...
Assalamualaikum wbt...

First of all, Salam Hari Raya Qurban buat semua penganut agama Islam. Semoga 'ibarh daripada cerita yang dirakamkan Allah dalam kalam-Nya mampu kita serapkan ke dalam hati yang paling dalam... Insya Allah...

Sekarang, dah masuk fasa baru. Dah memulakan langkah ke alam seterusnya bidang pengajian. Kat tempat yang sama. Suasana yang berbeza. Rasanya, agak tertekan sikit suasana baru. Peraturan terasa macam menyerabutkan. Orientasi tak menyuntik semangat. Aku kah yang ego atau memang khilaf dari mereka? Menjadi salah seorang daripada barisan 'ex-senior' bukanlah satu tiket nak berlagak. Tapi bila bagi pandangan, kami bercakap dengan yang atasan dengan cara terhormat, tapi kami pulak dimaki. Walhal kami tak pernah buat masalah disiplin datang lewat ke, attire tak ikut ke... Tetap kami gak kene. Huhu Tahan je lah. Nak-nak pulak, ada lagi balance 3 hari explorace bagai untuk minggu orientasi... Alahai... Sungguh tak suke! 

Ok, malas nak panjang cerita yang memang tak berapa nak suka.

Masuk new phase nie, terasa kurang bersemangat. Sebab ape ye? Bukan pasal tengok list subjek. Bile tengok list subjek, saya rasa cepatlah mula kelas! Baru rasa kaw-kaw betul amek syariah law, bile tengok every sem amek 2 paper law! Harus lebih gigih dan berusaha berganda-ganda dari diploma. Mohon kawan-kawan doakan saya semoga dilapangkan dada dari apa yang tak sepatutnya bersarang.

Saya sangat minat dalam bidang penulisan. Bagi saya, bidang penulisan tempat kita mengolah apa yang kita baca, apa yang bersarang dalam kotak fikiran kita. Lebih suka pada penulisan ilmiah daripada cerita. Tapi dulu lagi suka tulis cerita dari bahan ilmiah. Hihihi Korang penah tak tengok kat syarat-syarat pertandingan menulis,  mesti akan dia highlight kan mendalah nie, *DILARANG SAMA SEKALI MENYENTUH HAL SENSITIVITI SEPERTI BANGSA, AGAMA DAN KAUM.* Kadang-kadang masa nak start menulis pun saya dok pk 5, 6 kali. Sejauh manakah tafsiran sensitiviti kat sini? 

Saya sendiri pernah baca, orang Melayu nie paling pantang diusik dengan maruah bangsanya, dia mudah naik angin. Betul! itu realitinya. Dan kadang-kadang saya sendiri bila telah membuat satu tulisan, saya akan baca berulang-ulang kali. Ada tak tulisan saya nie menyentuh apa-apa sensitiviti? Dan adakah bila saya menulis mengenai sesuatu sensitiviti, adakah saya akan dipenjarakan, sebab setahu saya, perkara tu tidak bercanggah dengan peruntukan bawah Perkara 5, Perlembagaan Persekutuan. Mintak betulkan kalau saya silap.

Kadang nak tulis pasal politik, saya secara jujurnya memang pantang dengan politik sekarang. Saya memang tak suka lah sikap politik ORANG MELAYU. Kita tak sedar, kita sekarang berparti atas dasar politik Melayu, bukan politik Islam. Saya jugak ada parti pilihan saya tapi tak perlulah sampai satu tahap nak kene berlaga, saling bermakian, saling rasa KAU yang sentiasa betul. Kalau BN tuduh PAS merapu-rapu, then PAS pun balas bende yang merepek-repek, tak ke kita nie same je semuanya?? Kau macam dia, dia macam kau. Ingat, realitinya sekarang, bila kita ikut mana-mana parti sekarang, kita sorang buat silap, satu parti kene bahan. So? Fikir-fikirlah wahai part Melayu... Bila nak jadi PARTI ISLAM? Nama tak payah parti Islam pun takpe bagi saya yang penting MISI nya Islam...

Teringat masa orientasi, engok slide show dari Ustaz Safuan. Beza zaman sahabiyyah dan zaman kita sekarang. Zaman pemerintahan Salahuddin al-Ayyubi, tak ada sorang pun yang berpecah. Zaman sekarang? Engkau, engkau... Aku, aku.... Anak kecik dok besepah dalam longkang. Mak ayah hilang kewarasan bunuh zuriat sendiri akibat emo. Hurm... Teringin nak rasa dunia yang aman damai... Tanpa pergaduhan, tanpa perpecahan, tanpa kata-kata nista dan dusta.... Bilakah masa sekarang akan mampu jadi seperti zaman kegemilangan para sahabat dan para ulama'?

Muhasabah diri seketika. Kitalah yang perlu berubah kalau nak zaman akan datang berubah.


Esok dah balik KUIS, pasnie tak tau bile nak update lagi. Mohon doa semua. Wassalam..


No comments:

Post a Comment