Tuesday, November 8, 2011

Penulisan

Assalamualaikum wbt... 

Kembali mencoret sedikit sebelum berangkat pulang ke KUIS. Alahai, ayat cam nak balik dari Mekkah je. Best nye kalau betul-betul dapat balik dari sana kan... Mungkin belum masanya lagi... 

Semalam, mase satu family pegi jalan-jalan kat Shah Alam, adik ketiga saya tanya, "Kak, kamu kan penah masuk pertandingan menulis yang masuk paper mase sekolah dulu kan?" Saya tersenyum, "Aah, kenape? Jeles lah tue..." Amir tanya saya, "Kamu tulis tentang ape ye dulu?" Saya pun jawab, "Pasal bahan bacaan.Lebih kurang pasal membaca lah... kamu tak minat ke menulis-nulis nie ,Mer?" "Bukan tak minat, kadang tak tau nak buat ayat bombastik." Saya senyum lagi, "Menulis tue ape yang kita fikirkan, apa yang kita perhatikan sekeliling kita. Sebnelum nak buat penulisan yang best, kita kene banyak membaca. Membaca banyak isu. Tau banyak fakta. Dalam masa yang sama, kalau kita pernah baca tentang satu fakta tue, bila kita buat esei yang ala-ala bahan yang kita pernah baca, kan senang sikit idea nak keluar. Lagipun, ayat bombastik senang nak keluar bila kita banyak membaca."

Panjang pulak lah syarahan saya kat dia. Hahaha Naseblah... Dah saya memang suke bercerita kan...

Kesimpulannya, menulis perlukan pembacaan dan membaca menghasilkan penulisan. Waaaa cam sedap pulak ayat ni. Jangan tiru tau! ^__~



No comments:

Post a Comment