Thursday, March 17, 2011

Jordan Oh Jordan....

Assalamualaikum wbt....

Saat nie, saya xde wat ape pun walaupun banyak kerja yang nak kene saya buat.... Saya kene buat soklan untuk murid2 yang nak test, saya tengah bace thesis-thesis hasil tulisan kawan2 kelas saya... Saya tengah tengok2 balik Syarat Khas Program Pengajian IPTA, melalui Sistem e-Mas... Dan yang paling penting.....sekarang saya ada rase sedikit terkilan..... Dan rase terkilan tue yang kadang2 buat saya sedih.... Erm...

Terkilan sebab ape? Sebab saya....terpaksa kuburkan cita-cita saya untuk sambung ke Jordan... Memang ralat sangat saya rase... Saya cube untuk terima hakikat tapi...biase lah... Kena take time sikit... Saya mungkin memang tak ditakdirkan untuk belajar jauh2, bukan menyalahkan takdir atau ape... Saya memang tak pernah keluar dari Selangor pun untuk belajar... Sekolah rendah kat SKPU ngan Kafa Integrasi BSS kat Port Klang. Sekolah Menengah kat SMK BBSS sehari, pastu larik g SAM Hishamuddin Sungai Bertih sebulan setengah sebelum saya terus stay kat SBPI Sabak Bernam sampai habis saya Form 5... Pastu, ade rezki utk ke Matrikulasi Negeri Sembilan tapi saya yang taknak sebab memang tak boleh bawak course Sains, so saya pilih untuk menimba ilmu 3 tahun kat KUIS, Selangor gak... IPTA pun saya xbercadang mohon luar dari Selangor, memang awal2 saya pilih UM or UKM or UIAM... Paling2 keluar pun KL jelah....

Saya memang pilih IPTA2 nie sebab course yang saya nak ade kat sini n saya pilih ekot rancking yang KPT jeluarkan, mksudnya, saya pilih UIPTA yng lgi bagus dr KUIS... Kalau saya pilih IPTA, sekadar nak gah dilabel "Budak U", bek takyah... Baek saya stay je kat KUIS lagi senang... KUIS pun bagus cume....mahal... Tue je bagi saya... Takde masalah lain.... Pelajaran dia ok, lecturer ok, prasarana not bad lah...

Tadi, mase saya online Facebook, saya nampak lah status senior2 yang kat Jordan sekarang.... Masing2 status bahasa Arab... Serious jeles gile!!!! Mesti akan ade yang kate cmnie, kalau stakat nak ttulis status dalam Arab wat je lah... Orang yang cakap cmu, dia memang tak faham ape yang saya maksudkan... Saya nak belajar ke Jordan bukan sebab saya gile title "Budak Oversea"... Tapi...itu memang impian saya.... Nak belajar dalam jurusan Fiqh ke sana.... Tapi yelah... Kite merancang, Allah juga merancang.... Dan perancangan Allah lah sebaik2 perancang... Bukan saya tak boleh terima perancangan Allah... Saya juge manusia biasa... Selalu lemah dan selalu perlukan kekuatan dari-Nya... Saya teringat, mase MQA datang, saya terpilih untuk ditanya2 orang MQA tentang tahap KUIS kan... Soklan last panel2 MQA tanye saye, ke mane anda nak sambung pengajian anda lepas nie? Dalam ramai2, saya je yang jawab, "Universiti Yarmouk"... Sedih bile teringat... Hati...kuatlah hati....

Saya kena faham, berkali2 saya ingatkan diri saya untuk faham..... Fahamlah situasi yang mengikat diri saya sekarang.... Saya anak sulung, adik2 ramai... Katekanlah saya daoat ke sane dengan biasiswa sekalipun, saya tetap perlukan duit saku dari ayah saya... Ayah kerja sorang, adik2 bawah saya ramai.... Saya taknak ayah susah2 sorang2, kerja keras untuk penuhi impian saya.... Ramai lagi adik2 saya yang ayah kena tanggung... Dalam sibuk tersebarnye berita rusuhan Negara Timur, buat mama agak melarang keras hasrat saya nak ke sane... Mula-mula saya membantah... Saya memang nak ke sana... Sangat2 nak... Tapi....saya selalu fikir untuk cari jalan tak susahkan kedua ibu bapa saya.... Saya mengalah..... Saya tak dapat ke bumi Anbiya untuk mencari ilmu... Memang mencari ilmu tue boleh kat mana2 tapi....semua orang mesti ada impian masing2 kan nak sambung kat mane... Itu impian saya yang.....saya kena kuburkan......

Enchek Saye juge ada cakap, nnt kalau nak sambung Master kat sane boleh lah... Enchek, saye tak kuat nk cakap kat Enchek... Tapi mungkin kat sini saya nak cakap, saya xnk buat Master kat luar, saya nk degree ke luar... Takpelah... Saya tak kesah... Mane2 pun belajar tue yang penting kan Enchek.... Erm....tapi....saya tetap terkilan.... Mintak maaf Enchek... Saye bukan nak ungkit2 cume...saya dalam usaha menguburkan impian saya.... Saya harap Enchek bace tulisan saya nie... Sebab saya taknak tag name Enchek kat tulisan kali nie...

Sebenarnya....saya lagi rase ralat sebab saya DAH  pun TRANSLATE sijil2 yang berkaitan kat ITNM... Terima kasih pade abang sebab bawk g sne untuk translate sijil, time kaseh gak pade Iera n Nyrah sebab temankan saya sekali ke ITNM... Buat Iera n Kinah... Kite sentiasa sokong korang g sne... Usaha betul2 tau untuk dapat ke sane! Aku bangga ade kawan yang g ke sane walaupun aku tak sampai lagi ke sana..... Insya Allah bile2 ade rezki, bole lah aku ke sane.... Huhu....


Untuk kebaikan diri saya juga, saya kena lupekan Jordan... Disebabkan saya pemegang PTPTPU!!! Erm... Tak bayar je karang kene senarai hitam... Mane saya nak cari duet sampai RM24,000 untuk bayar PT sebelum saya ke Jordan??? Saya bukannye anak Dato, atau anak hartawan.... Ayah saya keje kilang je... Takpelah... Saya akan lupe kan Jordan.... Dun worry....

Saat nie.... Saya sangat2 rindukan Syria.... Saya harap satu hari nanti, suami saya dapat bawa saya ke sana, kami bercuti di sana.... Boleh lah kami jalan2... Mungkin lepas saya habis Degree.... Bolehlah kan nak jalan2 ke luar negara.... Saya tak mengharap cuma saya menyimpan hasrat.... Kalau ada rezeki, sampailah saya untuk kali kedua di sane kan... Bersama-sama suami tercinta... Insya Allah...

Oklah... Sampai sini dulu entri saya kali nie....
Pesanan buat sesiapa yang bace, ini adalah luahan hati saya, bukan nak mintak simpati atau ape ye.... Buat kawan2 yang nak ke luar negara, Allahu yubarik alaikum.... Semoga Allah mempermudahkan urusan kawan2... Wassalam....

No comments:

Post a Comment