Tuesday, March 15, 2011

9 Hari Memegang Amanah Sebagai Tenaga Pengajar

Salam alaik kepada semua....

Last week, saya spend kan masa bersama-sama adik perempuan saya, adik no 4, Siti Nur Akmaliyana atau nama panggilannya kat umah, Yana, name ngade2 nye kat skolah, Akma... Hahaha... Saya temankan dia untuk dengar motivasi bagi pelajar2 bakal UPSR... Ade lah satu slot yang menarik perhatian saya, bila dia terangkan tentang ilmu pendidikan anak-anak, means macam mana sepatutnya ibu bapa tue mendidik anak... Adakah dengan cara memarahinya sepanjang masa? Atau memberikan belaina tanpa teguran? Ok, sebelum saya ulas lebih lanjut, saya nak share ape yang dibentangkan oleh penceramah dalam slot beliau tadi (name pensyarah tue xamek lah pulak... hehehe)


1- 1 hingga 7 tahun : dididik dengan kasih sayang dan senda gurau
2- 8 hingga 14 tahun : dididik dengan disiplin dan ganjaran
3- 15 hingga 20 tahun: berdamping sebagai teman sebaya dan teman akrab
4- 21 dan ke atas: memberi kebebasan kepadanya untuk membuat pilihan dan menyokong pilihan anak-anak yang dirasakan tepat...

Ok, now saya nak buat sikit ulasan (sikit bermaksud kurang daripada 100 000 patah perkataan). Saya noted benda nie sebagai garis panduan kita, tak bermaksud bila saya tulis je mende2 cani, xlame lagi nak kawen (tapi kalau btul2 xlame lagi nak kawen pun OK JUGAK!! kikikiki) Maksudnya, nie sebagai panduan lah... Kalau kate belum sampai mase kita kawen, kita boleh jadikan panduan untuk kita didik adik-adik kita ke atau sesiapa yang sesuai ikut paras umur dan guardline yang dah diberikan lah.... Contoh, kalau macam saya, saya ada adik2 untuk setiap lapisan umur nie... At least, saya katih diri saya untuk handle adik-adik saya dulu, sebelum saya sampai seru didik anak-anak saya pulak. (Ok, dah banyak melalut!)

Saya pun tak tau nak cakap ape sangat sebenarnya... Haaaa nak share sikit pengaplikasian guard line yang saya dapat nie dengan pengalaman saya menyandang jawatan sebagai seorang guru walaupun baru 4 hari... Ngeh3... Jadi guru maksudnya samalah memainkan peranan sebagai ibu bapa, diberi amanah yang sangat besar bagi saya untuk membantu golongan ibu bapa... Jujur dari saya, untuk menjadi guru nie, memerlukan kesabaran yang sangat tinggi... SANGAT33333 TINGGI... Jujur saya cakap... Waktu mula-nula saya mohon kerja kat sekolah rendah saya (sekolah agama), guru besar kat skolah tue, Ustazah Sanatan sangat seronok, sebab ade orang nak masuk ngaja, kelas 3 Maawa... Lepas tue, GB (malas nak tulis panjang2, mkne nye Guru Besau) explen kat saya, yang klas 3 Maawa nie kelas darjah 3 yang paling belakang.... Bile cakap paling belakang, saya ase tak yah lah nak explen banyak2 kan... Musti sume paham, ape maksud kelas belakang...

Hari pertama saya bertugas sebagai seorang guru, saya masuk tengok wajah anak-anak murid saya... Budak2 kan... Comel! Hehehe... Secara jujurnya, sebelum nie, saya tak pernah minat sangat pada budak-budak, walaupun adik2 saya berderet2 untuk setiap lapisan umur... Daripada teenage sampai lah ke baby... Kalau kat umah, saya paling tak minat bile mama suruh saya aja adik-adik saya, sebab saya kata, saya xsuke mengajar.... Style saya, mengajar2 nie...malas lah... Tapi, kalau orang bertanye, saya tak kisah. Saya suke... Sebab kalau mengajar, makne nye kite kena mengadap orang tue... Tapi, kalau orang bertanya, selagi dia tak tanya, kita bole buat ape je kerje yang kita suke... Then, malam sebelum bertugas, saya ceritalah kat Enchek Saye, yang sebelum nie, nak mengaja adik pun payah, bole pulak saya apply keje jadik cikgu... Terus dapat free talk dari Enchek Saye! Muahahaha (padan muke saye!) Enchek Saye nasihatkan saya, jangan ada perasaan macamtu, buang sikap mtue, sebelum saya masuk kerja, sebab nak mengaja, perlukan kesungguhan dan keikhlasan... Tujuan mengajar untuk bantu anak-anak murid berjaya... (baek...saya faham...) And sebenarnya, petang masa saya dah terima jawatan sebagai seorang guru, saya dah buang sikap saya jauh-jauh dan saya dah tanamkan sikap untuk membantu anak-anak murid saya cemerlang... (terima kasih Enchek Saye sebab selalu sokong ape yang saya buat dan tegur ape yang saye salah.. I love ur style Enchek Saye! ;p)

First day saya masuk kerja... Ok, sambung balek cerita asal! Hehehe... First day kerja, benda pertama yang saya sematkan sebagai pendirian saya sebagai seorang guru ialah : TEGAS bukan TENGKING. Yup, itu yang saya kena buat... First day, saya susah siket nak control anak-anak saya nie... Nakal! Bila disuruh diam, bole tahan beberapa saat je, bising balik... Saya kena mengajar semua kelas darjah 3, and ada 3 klas untuk darjah 3... Bile dah setengah hari saya masuk kelas 3 Maawa, saya pun pergi ke next klas, iaitu kelas 3 Firdaus (kelas pertama) dan kelas 3 Naim (kelas kedua). Memang lain lah rase nye masuk kelas pertama, kedua and ketiga...

Hari-hari seterusnya, saya lalui dengan hari yang ceria... Walaupun saya punya cerita tersendiri, namun saya pegang pada prinsip, bile kite kerja, umpukan pada kerja... Masalah yang ada jangan sesekali dicampur adukkan dengan kerja... Saya ada jugak mengalami gangguan mental dan emosi (bunyik cam parah jer!! hahaha!!) Biasenye, saya akan manfaatkan mase dari pkul 12 tengah hari smpailah sebelum saya masuk kerja untuk fikir cara settle kn masalah saya... 2 hari saya dalam keadaan yang sangat down... Tapi, satu je ubat nye... Bila saya jumpa anak-anak murid saya, saya tak tau kenapa, saya terus rasa kuat dan bersemangat... Saya rasa saya kena kuat untuk antu mereka, saya nak tengok anak-anak murid saya berjaya... Merekalah jantung hati saya... Merekalah tempat saya berikan kasih sayang dan tunjuk ajar. Biarpun saya tegas, secara jujurnya, saya sayangkan murid-murid saya....

Saya sedar, bukan senang pikul tanggungjawab sebagai guru kelas bagi klas akhir... Student klas saya seraami 32 orang... 3/4 drpd mereka tak tahu membaca quran, 1/2 tak reti ngeja jawi... Bayangkan? Saya nak je anjurkan cadangan, supaya dibuat extra-class unuk student2 cmnie... Kalau tak, sampai bile pun mereka takkan tau.... Kat sini, ibu bapa juga berperanan untuk mengasuh anak masing2. Kalau setakat nak harap cikgu yang mainkan peranan 100% pun tak boleh... Sebab ape saya cakap cmni? Ok, saya pun pernah melalui zaman sekolah rendah saya. Waktu yang diperuntukkan untuk belajar kat sekolah agama hanya 3 jam, sambung pulak ke sekolah rendah, lebih kurang 4 jam... So, masa kat sekolah ada 7 jam. Setiap manusia ada 24 jam...

24 jam - 7 jam (sekolah) = 17 jam
17 jam - 3 jam (masa untuk rehat2) = 14 jam
14 jam - 2 jam (mase main waktu petang) = 12 jam
12 jam - 1 jam (mengaji) = 11 jam
11 jam - 8 jam (mase tido) = 3 jam

See? Ini adalah perangkaan mase yang sepatutnya dibuat... 3 jam yang ada... hanya ada 3 jam untuk study... Kalau kena gaya nya, banyak lagi masa yang yang bole diptong cthnye:

Waktu rehat : 3 jam 2 jam
Waktu main : 2 jam 1 jam
Mase tido : 8 jam 7 jam

Er...kalau bakal suami ade terbace sal cite nie, agak2 anda setuju tak dengan perancangan mase nie yang saye manage untuk budak2 umo 9 tahun... Hehehehehe ;p

Ok, bagi saya, mase balance dari 3 jam boleh jadi kepada 5 jam sehari... 5 jam sehari digunakan untuk ulangkaji pelajaran... Nampak macam berat tapi sebenarnya, bagi saya... Cara nie adalah cara yang berkesan, untuk kita bantu kanak-kanak nie, well-prepare sebelum exam or ujian2 yang dibuat... So, xkan ade istilah study last minute, takde istilah tak hafal untuk periksa...

Suke saya nak ingatkan berkali2 (ayat macam guru besar bagi speech pulak! muahahahaha) dalam kelas saya style saya mengajar cmnie, perkara yang saya akan sentiasa saya ingatkan pada murid2 saya:

1- Kalau ustazah cakap, murid2 cakap, siape yang dengar? <Syaitannnnn> (murid2 akan jawab camnie sebab saya ikut ape yang Cikgu Farizal penah cakap cmnie dlu... heheheh)
2- Kalau depan al-Quran kita jangan ape???? <Jangan bercakap, jangan bergaduh>
3- Dalam kelas kita jangan <bergaduh....>
4- Boleh bagi ustazah cakap x? (kalau dorg bising jugak, saya yang diam and secara automatik, dorang akan diam! hahaha suke sangat care nie!! sebab saya tak tengking sape2)
5- Dalam kelas ustazah, sape yang nak bercakap, boleh berdiri, sape yang xnak belajar atau tak nak buat kerja rumah ustazah, boleh keluar kelas sekarang (masing-masing terus senyap dan duduk tmpt msg2... aishhh suh kua xmoh pulak)

Hahahaha... Ini lah gelagat anak2 murid saya... Saya nak didik mereka dengan akhlak... Bukan supaya mereka lulus exam semata-mata... Apa guna nya kalau mereka berjaya tapi biadab dengan orang lain? I cant see the value of excellent there...

Style saya mengajar banyak bagi latihan.... Untuk subjek Imlak, Jawi saya akan suruh mereka tulis kat buku, setiap perkataan 5x, saya tak bagi tempoh yang lama. Kalau hari nie saya suruh buat, esoknye saya check! Hehe Bia dorang bukak buku siket kat umah. Subjek khat, saya suruh satu perkataan tulis 50x, and kat 1 bab tue ada 2 words je... Bile dorang mnx offer, saya kua kan kate2 azimat saya,

"Dalam kelas ustazah, sape yang nak bercakap, boleh berdiri, sape yang xnak belajar atau tak nak buat kerja rumah ustazah, boleh keluar kelas sekarang..."

Bukan dengan nada tengking tapi dengan nada cakap biasa... Murid2, ustazah taknak murid-murid buang masa, manfaatkan masa sebagai pelajar... Ustazah sayangkan murid-murid...

Untuk subjek Hafazan, saya akn suruh mereka ikut ape yang saya bace, sampai saya tengok mereka dah lancar, saya akan ulang ayat hafazan yang penuh berulang kali. Alhamdulillah, mereka bole ikut cara saya, and ramai jugak yang boleh hafal... Yang tak hafal, saya suruh mereka hafal smbil berdiri...

Subjek quran, mereka nie 3/4 tak reti bca quran, 1/2 tak reti eja jawi... Untuk quran, saya akan suruh mereka ikut ape yang saya baca... Tue je saya mampu... Untuk menghadap sorang2 dan pastikan SEMUA lancar, secara jujurnya memang saya tak sempat nak buat dalam masa 3 jam yang diperuntukkan, dengan kekangan subjek2 laen... Apa yang saya mampu janji pada diri saya, saya akan cube yang terbaek untuk saya bantu anak-anak murid saya...

Saya PALING BENCI kalau dengar MANA-MANA ORANG DEWASA yang MENGUCAPKAN KATA-KATA KESAT PADA KANAK-KANAK! Sangat benci!!  Bukan setakat pada kanak-kanak, pada sesiap jugak lah.... Cuma dalam situasi saya sekarang nie, ape yang saya selalu tengok, anak2 murid klas saya selalu kena marah... Mentang2 lah anak2 murid saya nie klas last, tahap pelajaran pun biasa2 je.... Ustzah2 laen suke tengking. Antara kata2 yang saya pernah dengar direct dari telinga saya,

"Ape jenis2 air yang digunakan untuk bersuci!!! Kenapa kamu tak ingat!!! kamu nie takde otak ke!!! Tak gune otak tue baek2 kenapa"

"Kenapa kelas kamu nie kotor sangat? Kamu nie buta ke tak nampak sampah!!!"

"Kelas kamu nie suka memekak kenapa!!!! Tak reti diam ke!!"

Ape yang saya rasa... Saya sedih... Bayangkanlah, walaupun dia tak cakap dengan saya, tapi saya yang sedih... Selaku guru kelas mereka, saya kesianlkan mereka... Tipulah kalau saya cakap diorang tak bising dalam kelas saya kan? Saya akan kuakan kata2 azimat saya, sume diam. Kalau diorang bising, saya akan suruh SEMUA berdidi atas kerusi, pegang buku, buku tulis dan pensel, buat kerja saya. Saya takkan keluarkan perkataan2 macam tu, sebab doa seoarng guru tue termakbul... Saya sentiasa doakan anak2 saya supaya diterangkan hati untuk terima ilmu Allah... Ini cara saya mendidik mereka, walaupun saya hanyalah guru sementara...

Ok lah, sampai sini dlu ye untuk entri kali nie...
Tataaaaa semua~~
Salam..

No comments:

Post a Comment