Friday, January 10, 2014

Bahang Final Year!

Bismillahirrahmanirrahiim..
Assalamualaikum wbt semua!

Lamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa sangat tak update this beloved blog. Konon-konon mase kelas, sangat2 busy. Bile balik rumah pun, ada cerita nak tulis tapi baru start sebaris dua dah malasssssss sangat nak sambung next sentence. So, how? Haha

Ok, kali ni nak berkongsi pengalaman sebagai final-year-degree student. Final year ialah masa yang saya rasa majoriti akan tunggu. Tertunggu-tunggu dan tak sabar untuk menamatkannya. Serious, I'm one of them! Kita tak boleh nak lompat2 sem, dari sem 1, tiba2 kita lompat ke final year. U cant ok! Never dream for that! Haha. 

Sem 7, Jadual alhamdulillah, takde la apdat sangat. Macam banyak lah jugak mase kosong. Dan kali ni, hari Jumaat takde kelas! Hari Khamis pulak, kelas habis dalam pukul 1.30 gitu.Yehhuuuuuuu! Bolehlah balik dengan hati yang gembira (gembiralah sangat, banyak kerje tunggu). Sebenarnya, walaupun banyak masa kosong, tapi tetap rasa macam jadual sangat pack, sebabnya masa kosong tu lah memang akan digunakan untuk discussion. Nak pulak sem nie, ada dua subjek law, memang lecturer nak kami bekerjasama dengan lelaki, sebagai latihan awal menghadapi dunia realiti nanti. Subjek tersebut ialah Amalan Guaman Syarie I. Nama firma kitorang, Tetuan Imtiyaz & Associates. Team group saya ada 6 orang, saya, Muhsinah, Khursyiah, Hafizah, Hariz Shah & Hashlinsyah. Satu lagi subjek, Tatacara Mal. Yang ni pulak, nama firm group kami, Tetuan Nadrah & Co. Teammate saya ialah Hatem, Syahid dan Fizah.

Tetuan Imtiyaz & Associates.

Bekerjasama dengan lelaki ni ada pro dan kontra. Pro-nya, banyak idea yang di luar jangkaan yang boleh kita dapat. Cooperation yang bagus, tolarate (yeke?? hahaha) dan yang paling penting, bila group dengan lelaki, masa discussion takkan kacau masa tidur saya. Tu yang paling penting! Haha Sebabnya, kalau sesama perempuan, kan sesame dok ostel, boleh buat discussion malam-malam, sampai larut malam. Sampai larut malam tu yg xbest, sebab masa tidur dah kene tolak! Haha Balik-balik tidur.

Pastu, sem nie belajar Undang-Undang Keterangan (Sivil) Puan Bie ajar. Best sangat! Sebab subjek memang best dan Puan Bie pun sangat kelakar. Subjek nie kan, dy lebih macam keterangan orang dalam mahkamah. Kalau rajin tengok CSI, Conan, hah! Elok sangatlah cerita-cerita gitu tau! Sem lepas, saya amek tort. Tak tau la kenapa, tapi memang tergerak sangat hati nak tengok cerita I Hear Your Voice. Cite Korea. Saya secara jujurnya, takde layan yang layan gile cite Korea nie. Ikut cerita lah. Tapi, lepas tengok cerita nie, saya terus gigih mencari cerita Korea tapi yang prinsip crita dy ala lawyer-lawyer gtu. Takpon pasal Prosecutor. And saya jumpa satu cerita nie, Incarnation of Money. Serious, suka sangattttt! Dia part love-love takdelah heavy gile cam cerita-cerita cinta yang memang tema dy pasal love. Crita tema love nie sy malas siket nak layan secara jujurnya. Sebab cite-cite gitu cam menyumbang kepada feeling sorang2. Hahaha.

Subjek yang agama pula ada 2, siyasah & qanun dustur. Dua-dua ni macam lebih kurang la content dy. Pasal perlembagaan dan politik menurut Islam. Cemana application pada Malaysia. Adakah Malaysia ni ikut politik & perlembagaan Islam ke ikut Barat. Gitulah subjeknya. Biaselah, dah last-last nie, belajar lah teori-teori yang akan kami hadapi secara realiti selepas ini. 

Last but not least, my beloved thesis. Thesis saya alhamdulillah, seperti yang saya minta, dapatlah dengan Sir Mohd Farok bin Mat Nor. Saya bersyukur sangat, tajuk yang saya dapat masih dalam lingkungan yang saya nak, iaitu civil law. Tajuk je dalam Bahasa Melayu, bahan-bahan rujukan yang dalam BM, 4 buku sahaja. Yang lain-lain, BI. Dan Allah bagi saya peluang untuk saya cabar diri saya, untuk siapkan tesis dalam bahasa melayu yang sumber rujukan memang majo English. Tajuk tesis saya, "Kecuaian Guru di Sekolah: Satu Kajian Menurut Undang-Undang." Ada kawan saya komen, tajuk ko senang. Saya senyum. Tajuk macam senang, nak cari bahan kena gigih. Kena jangan cepat putus asa, kena kuat semangat. Terima kasih pada Nyrah & Syida terutamanya, menjadi tourist-guide saya sepanjang di UIA. Banyak-banyak library yang saya pergi, UIA lah paling thumbs up! Cakap je buku apa, mesti ada. Bestnyeeeelah kalo gtu. Tapi, kawan2 yg dah g UM cakap, UM lagi best. Saya xtau sebab tak pernah g lagi.

Kesimpulannya, menjadi final-year-student, semangat kena doublekan. Lagi bagus kalau triplekan, even kita masih single (eh???) Yelah, ada jugak kawan-kawan yang dah bergelar mummy, daddy, still struggle dalam batch saya, I do respect all of them. How they can manage their times perfectly in my eyes because they didnt just as a student, but they also as a parent, as a spouse. They have to do extra works than me. I dont know if I can be as good as 'em if I in their shoes. That's why, Allah said in Koran in al-Baqarah, verse 286:
"Allah akan menguji seorang manusia itu mengikut kemampuannya."

Kat sini jugak saya nak ucapkan tahniah buat kawan-kawan sekelas masa Diploma yang dah bertunang dan bakal bertunang. Happy for uols girls! Bie, Aini, Syera dan bakal menyusul Jumaat depan nie, Atul. Congrate3 korang. Boleh pulak diorang plan dalam masa dekat-dekat nak buat kenduri. Korang jangan wey. Bukan semua orang Selangor. Sorang Kelantan, Johor, Pinang.. Phewwww Jalan-jalan satu Malaysialah jawabnye~

Sbenarnya, nak share dengan korang2 tentang talk yang ada kat KUIS, yang saya follow. Tapi, buku tu tertinggal dekat asrama. Insya Allah lain kali ye saya share.

Sampai sini dulu. Ketemu lagi lain kali.
thanks for reading this nothing. ^_~
Wassalam.


 

No comments:

Post a Comment