Thursday, November 25, 2010

Keluhan Hati

Assalamualaikum...
Salam Rindu semua... =)

Alhamdulillah dapat kte jumpe balik... (macamlah lame sangat tak jumpe kan??hihi) Erm... Sebenarnya  entri kali nie rase nak pos sedikit kelelahan hati... Bukan kelelahan minda atau kelelahan sebab assignment ke thesis ke... Ini keluhan tulus dari hati....

Usia sekarang nie memang betul2 menguji tahap keimanan dan kesungguhna hati untuk melawan sesuatu ujian. Nak-nak lagi sekarang nie lah zaman darah muda, rase semua kita buat betul je... Allah... Beratnya... Ada lagi dugaan yang lebih berat (nie bagi saya lah) iaitu dugaan ke atas hati... Erm...maksudnya dugaan dalam perasaan... Erm...sebenarnya saya sendiri pun segan nak cakap tapi rasa yang terbuku dalam hati baik saya luahkan di sini...Mungkin kalau saya cerita secara terbuka, tak ada mana-mana pihak syak ke ape2 (eh2 macam kes berat je... ;p) Tapi itulah yang saya rasa sekarang nie... Semoga apa yang saya cerita ni apat jadi iktibar buat semua....

Manusia biasalah... Ada rasa untuk disayangi dan menyayangi... Ada rasa mengagumi... Semua manusia selagi dia manusia, dia akan tetap punyai perasaan2 macam nie... Normal memang normal tapi saya terkadang rasa takut untuk sebarang perasaan2 nie... Sebab sebelum nie saya pernah ada perasaan kat seseorang tapi bila saya cek2 balik, dia adalah orang yang salah untuk menerima perasaan kagum, suka dan sayang... Huhu... Sebab tu saya rasa dugaan perasaan nie sangat berat untuk saya hadapi...

Ceritanya bermula begini... Al-kisah tersebutlah kisah...eh merepek2 pulak.... Erm...saya baru join persatuan kat kolej saya nie... Start dari sem lepas lagi tapi baru sem nie start dengan aktif dan jayanya, alhamdulillah... Saya ingat lagi, mula-mula saya start meeting tue, saya batuk yang teruk sangat (sampai segan kat ketua saya...yelah dah lah dah lah first meeting, macam2 pulak...) Lepas tu, terus persatuan kami dibentangkan dengan pelbagai gerak kerja (sebenarnya dah makin mula sebok) dan dalam first meeting lagi, dah dibentangkan, saya tahu banyak tugasan tambahan yang akan saya laksanakan... Lagi terkejut bile saya dapat mandat untuk jadi timbalan pengarah dengan ketua saya dalam program mengkaji kitab kuning, dipantau oleh Timbalan Dekan 1, Ustaz Qamarul Khaidzir. 

Dalam start meeting (walaupun baru dua meeting) sempatlah saya usha-usha (eh salah3...bukan saya usha, Allah yg buka rezeki saya nak usha...hehehe) saya adalah ternampak sorang nie, sopan (bukanlah au makne nye), tenang je muka dia, cakap pun teratur... Hehehe... Dan secara tidak sengaja, saya tersuke kat dia... Ehm... Pastu camne ye... Saya ade lah tanye kengkawan saya sikit2 pasal dia, visit blog dia dan saya dapat tahu sikit2 lah info pasal dia.... Dia seorang yang sangat mengimpikan untuk belajar dalam Syariah Qanun di Mesir... Bagi saya, dia seorang yang sangat bersemangat tinggi dalam mencari ilmu... Banyak tempat yang dia pergi semata-mata untuk merealisasikan impiannya belajar ke luar negara... Tapi, rezeki itu belum tiba (kot2 nanti dia terbang sama-sama dengan saya ke.... hahaha)... Dia pun sambunglah belajar di KUIS. 

Tapi, bile saya tanya siket2 pasal dia kat kawan2 saya, cepat aje dowg tangkap saya suka kat dia... Allah malunye!!!! Tapi saya buat tak tau je (sebenarnya saya akan gelak bile dowg kene2 kan saya dengan nama dia sebab saya segan)... Tapi itulah masalahnya... Memang saya suka pada dia tapi bila kawan2 padan2kan camtu, sebenarnya hati saya jadi tak berapa tenang... Sebab saya rasa macam teringat2 dekat dia... Itu yang saya tak suka... Yelah...saya nie tengah belajar... Saya nak cuba belajar dalam erti kata belajar tanpa ada benda2 sampingan... Maklumlah, saya tak nak tersalah lagi beri perasaan saya pada mana-mana lelaki... 

Saya jadi risau kadang-kadang bila fikirkan perkara nie... Betul ke perasaan saya pada dia? Atau sekadar main2? Atau sekadar godaan untuk hati, ujian supaya hati lebih bermujahadah dengan mehnah dunia? Allah.... Saya lelah dalam keadaan begini... Setiap kali kawan2 match2 kn name dia dengan saya, memang saya senyum tanda suka tapi saya jugak kena lawan hati saya sendiri daripada berharap sesuatu perkara yang tak pasti... Ya Allah.... Aku minta janganlah Kau uji diriku dengan sesuatu yang tidak ku mampu... Janganlah Kau biarkan aku berharap kepada dia andai dia bukanlah lelaki yang diciptakan buatku... Jangan biarkan aku jauh dari-Mu jika kehadirannya memang tercipta buatku... Ya Allah.... Jika dia memang lelaki yang dijanjikan buatku, jagakan dia untukku... Kerana aku masih belum mampu menjaganya di kala ini... Ya Allah... dengan merendah hati, aku sedar bahawa aku nie terlalu berbeza pekerti dengannya.... Dengan kebesaran dan kekuasaan-Mu Ya Allah, aku mohon agar Engkau tetapkan hatiku pada-Mu walauapun pelbagai dugaan yang Kau datangkan buatku.... 

Ya Allah...aku hanya mengimpikan seorang putera agama... Yang dapat kulihat, ciri-ciri tersebut ada pada dirinya. Namun acapkali aku merenung ke dalam diri, layakkah aku buatnya? Sudah Kau janjikan di dalam kitab-Mu, wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan begitu juga sebaliknya... Ya Allah, baikkah aku untuk seorang yang baik sepertinya? Ya Allah... Kau kuatkanlah hatiku Ya Allah.... Kau ingatkanlah aku, bahawa dia hanya manusia biasa, yang tak perlu diagungkan melainkan Engkau Ya Rabb... Ya Allah, jika dia bukan tercipta buatku, jauhkanlah aku darinya dan peliharalah daku dari sebarang kekecewaan kerana aku tahu, sesuatu yang lebih baik pasti sudah Kau siapkan buatku kelak... Ya Allah, Kau percepatkanlah jodohku dengan bakal suamiku , walaupun akutidak mengetahui siapakah dia... Adakah dia (lelaki yang kuharapkan...) atau lelaki yang lain... Yang nyata, aku terlalu lelah dengan ujian hati... Jauhkanlah aku daripada zina hati Ya Allah... Ampunilah segala dosa2ku Ya Allah..... Perkenankanlah segala doaku Ya Rabbi....


No comments:

Post a Comment